Heinekenpils krijgt voor het eerst een zusterbiertje: H41

Heineken gaat variëren. Het meest gedronken pils ter wereld, waar decennialang niet mee mocht worden gevarieerd, krijgt een aantal zusjes. Heineken H41, een donker 'lager', bijt de spits af en verschijnt binnenkort op de tap en in de fles.

Heineken H41 komt voorlopig alleen in cafés te koop Beeld Heineken
Heineken H41 komt voorlopig alleen in cafés te koopBeeld Heineken

De afgelopen 130 jaar is er niets meer veranderd aan de samenstelling en ingrediënten van Heinekenpils. Wereldwijd smaakt het biertje hetzelfde.

Onder Freddy Heineken mocht het merk ook niet worden aangevuld met speciaalbieren, om zo herkenbaar mogelijk te blijven. Alleen oerbieren als Heineken Oud Bruin konden naast het pils blijven bestaan.

In 2005 kwam er in de VS wel Heineken Light, een lichtere variant van Heinekenpils. Maar in Nederland waren er, tot nu toe, nooit nieuwe alternatieven. Nieuwe bierstrends, zoals drie jaar geleden Radler, werden gelanceerd onder het Amstelmerk of, als het om speciaalbieren ging, door dochter Brand.

Begin dit jaar kwam de brouwer met Heineken Extra Vers, 'gewoon' Heinekenpils dat direct vanuit de brouwer in de koeling van de supermarkt verschijnt. Sinds kort is het aantal supermarkten die het verse pils verkoopt flink uitgebreid.

Oergist
Bleef bij Heineken Extra Vers het recept hetzelfde, bij Heineken H41, waaraan in de Heinekenbrouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch 2,5 jaar is gewerkt, is dat anders.

"In plaats van Heinekens eigen A-gist, hebben we natuurlijk oergist gebruikt, dat zes jaar geleden in Argentinië is ontdekt," zegt Willem van Waesberghe, de meesterbrouwer van Heineken die H41 heeft ontwikkeld. "Het is de moedergist van alle pilsgisten die wereldwijd worden gebruikt."

Verder zijn alle ingredienten hetzelfde als bij gewoon Heinekenpils. "Maar omdat dit gist minder suikers omzet in alcohol dan ons eigen gist, hebben we wel meer mout en hop moeten gebruiken."

"Het bier heeft de kruidige geur van bakkersgist, zoals weizen- en abdijbieren dat ook hebben. Maar het heeft de smaak, het karakter en de doordrinkbaarheid van pils." Door de samenstelling is H41 formeel een 'lager', net te zwaar om volgens de warenwet nog pils te mogen heten.

Driehonderd zaken
H41 - de H staat voor Heineken, 41 is de zuidelijke breedtegraad waar de moedergist is ontdekt - komt allereerst in de horeca. Heineken heeft driehonderd zaken op het oog waar het nieuwe bier wordt gelanceerd, zowel op fles als uit de tap.

In Amsterdam gaat het onder meer om Panache, De L'Europe, Baut Zuidas Bar Paul en Nacional, maar ook de Witte Aap in Rotterdam, het Haagse Walter Benedict en Ubica in Utrecht gaan het verkopen. In de Heineken Experience werd H41 de afgelopen maanden al in het geheim geschonken.

De brouwer sluit niet uit dat het nieuwe pils snel in meer horecagelegenheden verschijnt. Plannen voor verkoop in de supermarkt zijn er nog niet, maar worden evenmin uitgesloten. H41 wordt meteen ook in Italië uitgebracht, daar zowel in de horeca als in de supermarkt. "Italianen weten toch, omdat ze zelf pasta maken, meer van gist dan de Nederlandse consument."

Van Waesberghe werkt momenteel aan meer varianten van Heinekenpils. "Maar daar ga ik nog even niets over zeggen."

Hij denkt dat Freddy Heineken tevreden zou zijn over H41. "Er was destijds een goede reden om niet aan Heineken te komen. Maar de wereld is veranderd. Consumenten willen meer keuze en zijn beter geïnformeerd over smaken en samenstelling."

Heineken H41 is vanaf 18 april te koop. De prijs zal 30 procent hoger liggen dan regulier Heinekenpils in de horeca.

Willem van Waesberghe, meesterbrouwer bij Heineken, werkte 2,5 jaar aan het nieuwe pils. Beeld Heineken
Willem van Waesberghe, meesterbrouwer bij Heineken, werkte 2,5 jaar aan het nieuwe pils.Beeld Heineken
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden