Heinekenbrouwerij wordt KLM-huisje met jenever

Businessclassreizigers bij KLM kunnen vanaf vandaag de Heinekenbrouwerij aan de Stadhouderskade na een vlucht mee naar huis nemen. KLM heeft haar 95ste Delftsblauwe jeneverhuisje aan de 150-jarige bierbrouwer opgedragen.

Het uit 1913 stammende brouwhuis van de voormalige Heineknbrouwerij aan de Stadhouderskade die als voorbeeld heeft gediend voor het 95ste Delftsblauwe KLM-huisjeBeeld Rens van Mierlo/Heineken

KLM geeft sinds 1957 aan het einde van elke intercontinentale vlucht delftsblauwe huisjes aan haar bestbetalende reizigers - aanvankelijk in royal class, sinds twintig jaar in world business class. Inmiddels worden elk jaar 825.000 huisjes uitgedeeld, waarvan 100.000 zonder jenever voor passagiers die geen alcohol drinken, zoals inwoners van landen met een overwegend islamitische bevolking.

Reizigers weten nooit welk exemplaar ze krijgen, de selectie is willekeurig. De huisjes, die gevuld zijn met jenever, zijn daardoor een gewild verzamelaarsobject. Voor zeldzame exemplaren worden op internet tientallen euro's geboden.

Elk jaar presenteert KLM op haar verjaardag - 7 oktober - een nieuw huisje. Dit jaar wordt met nummer 95 meteen het 95-jarige jubileum van 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij gevierd. Maar het is ook de 150ste verjaardag van Heineken, de bierbrouwer die in 1864 door Gerard Adriaan Heineken werd opgericht.

Dinsdagavond overhandigde KLM-topman Camiel Eurlings in de Heineken Experience, de voormalige brouwerij aan de Stadhouderskade, het nieuwste huisje aan Charlene Carvalho-Heineken. Het is gemodelleerd naar het uit 1913 stammende brouwhuis, het oudste nog bestaande gedeelte van het brouwerijcomplex aan de Stadhouderskade.

Het huisje is, zoals sinds 1986 alle exemplaren, gevuld met vijf centiliter jenever van de Amsterdamse distilleerderij Lucas Bols. De huisjes worden gemaakt in China, maar zijn in Nederland ontworpen.

Gekke berichten
KLM topman Camiel Eurlings ziet het nieuwe huisje ook als bewijs dat KLM op en top Nederlands blijft, na ophef dit weekend over de gevolgen van de recente Franse pilotenstaking voor KLM. Volgens vakbonden zou de maatschappij vanwege de daardoor ontstane financiële gevolgen - Air France-KLM heeft vanwege de actie een half miljard euro misgelopen - haar zelfstandigheid kunnen verliezen.

'Ik zie allemaal gekke berichten over de toekomst van KLM,' aldus Eurlings. 'Na de fusie met Air France tien jaar geleden was de vraag of we alleen nog Frans bier zouden schenken. Het is andersom: inmiddels wordt juist bij Air France Heineken in de vliegtuigen geschonken. Onze uniformen zijn nog altijd blauw en zullen steeds blauwer worden, zoals Air France steeds Franser wordt.'

Collectors item
De delftsblauwe huisjes hebben een flinke waarde. Zo heeft prinses Christina in 1996 drie complete huisjescollecties laten veilen bij Sotheby's. Dat leverde haar 15.000 gulden (6800 euro) op. Inmiddels gaan complete series tweedehands huisjes voor circa 1250 euro over de toonbank. Enkele huisjes doen gemakkelijke tien tot 25 euro.

Het meest exclusieve huisje is een eennmalig exemplaar van kasteel Drakensteyn, dat in 1967 aan prinses Beatrix en prins Claus werd geschonken. Het grootste 'huisje' was het Paleis op de Dam, dat enige tijd aan bruidsparen op huwelijksreis werd geschonken. Inmiddels wordt een kleiner exemplaar als relatiegeschenk gebruikt.

Met huisje 95 keert KLM na zeven huisjes weer terug in Amsterdam, na uitstapjes naar onder meer Texel, Den Haag en Amstelveeen. Iets meer dan de helft van de 95 huisjes betreft Amsterdamse panden. Dat komt ook omdat in de beginjaren hele series Amsterdamse grachtenpanden zijn uitgebracht. Maar later verschenen onder meer ook het Anne Frankhuis, Rembrandthuis en de Stadsbank van Lening.

Opvallend genoeg is jeneverstoker Wijnand Fockink aan de Pijlsteeg twee keer met een huisje beloond - de distilleerderij is sinds 2013 onderdeel van Lucas Bols.



KLM Huisje #95: Het Heineken Brouwhuis.Beeld KLM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden