Heineken zet Trumps grensmuur te kakken

Heineken neemt Donald Trump op de hak. Volgens de brouwer is diens gedroomde grensmuur tussen de VS en Mexico een prima plek om een biertje op te drinken.

Dit is wat Heinekendochter Tecate denkt van de grensmuur die Donald Trump tussen de VS en Mexico wil bouwen: een prima plek om bier op te drinken. Beeld Heineken USA

In een spot voor de Amerikaanse tv, die deze week onder meer werd uitgezonden in de reclameblokken tijdens het vice­presidentiële debat en bij de Fox Newsshow van de rabiate Hillary Clintonhater Bill O'Reilly, wordt Trumps voorstel om een muur tussen de VS en Mexico op te trekken, genadeloos belachelijk gemaakt.

Adelaar
In de dertigsecondenspot vliegt een (ongetwijfeld Amerikaanse) adelaar spiedend over de Mexicaans/Amerikaanse grens die afgebakend blijkt met een bars ogende, zandgele muur.

Ook als twee groepen (ééntje Amerikaans, de ander Mexicaans) meewarig kijkende mannen, die zo weggelopen lijken uit een Vrienden-van-Amstelreclame, de situatie vanaf de grond beschouwen, lijkt Trumps droom te zijn uitgekomen.

Tot er plots een blik Mexicaans bier op de muur wordt gezet en het gedwongen perspectief aan diggelen gaat. De muur blijkt niet meer dan een kniehoge drempel, waarop het prima bierdrinken is met een al even geblokhemde groep Mexicaanse biermannen.

Biermuur
"De tijd is aangebroken voor een muur," zegt een gruizige filmtrailerstem in de spot, het taalgebruik van Donald Trump parafraserend. "Een geweldige muur, de beste muur." Maar dan: "De Tecate biermuur, een muur die ons zal samenbrengen."

Tecate is, met Dos Equis en Sol, één van de Mexicaanse bieren van brouwer Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma, die in 2010 door Heineken werd overgenomen. "Het is een bericht van eenheid," aldus Heineken USA, "over een muur die verbroedert, niet scheidt."

Verbroedering
De spot is volgens Heineken USA gefilmd bij grensstad Tecate, die zich aan beide kanten van de grens bevindt. Dat maakt het gelijknamige biermerk volgens de marketeers vanzelf een symbool van verbroedering. De adelaar is bovendien onderdeel van het beeldmerk van Tecate.

De spot, die online inmiddels ruim 1,2 miljoen keer is bekeken, is ook de volgende zet in een al tijden durende woordenstrijd tussen Heineken en aartstrivaal AB Inbev over wie het meestgedronken Mexicaanse biertje brouwt. Volgens Heineken zal Tecate volgend jaar Inbevs Corona inhalen, een claim die hevig door de Belgische biergigant wordt betwist.

Beeld uit de reclamespot Beeld Heineken USA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden