Heineken zet bier in het vervolg naast sap en melk in de supermarkt

Bier staat in het vervolg naast de melk, sap en de groente. Heineken zet vanaf maandag vers bier in de koelvakken bij supermarkten.

Vanaf maandag zet Heineken vers bier tussen de sapjes in de koelvakken van supermarkten Beeld Heineken
Vanaf maandag zet Heineken vers bier tussen de sapjes in de koelvakken van supermarktenBeeld Heineken

Heineken Extra Vers wordt direct na het bottelen in een luchtdichte papieren wikkel verpakt en vervolgens op de ideale biertemperatuur van 5 graden celsius gekoeld van de brouwerij naar de supermarkt gebracht.
Die zet het op de vers­afdeling tussen de jus d'orange en de melkproducten in de koeling.

Heineken begint er maandag mee in 33 supermarkten. Daaronder drie supers in Amsterdam - met de Dirk van den Broek aan het Marie Heinekenplein als meest voor de hand liggende.

Dat beperkte aantal winkels is bewust. 'We willen voorzichtig kijken hoe het loopt en eventuele kinderziektes in het distributienetwerk eruit halen,' zegt marketingdirecteur Bram Westenbrink van Heineken Nederland. 'Er moet een heel nieuw distributienetwerk worden opgezet waarbij Heineken Extra Vers in koelwagens naar de distributiecentra en de supermarkten wordt gebracht.'

'Ook voor de supermarkten is het een grote verandering. Er moet toch ruimte komen in het versschap, op een plek waar de klant geen bier verwacht.' In de introductieweken gaat Heineken met een 'taptheater' op de winkelvloer flesjes Extra Vers bottelen.

Vers
Vers bier smaakt volgens Heineken merkbaar anders. 'Onze brouwers zeggen dat Heinekenbier het beste smaakt in de brouwerij,' zegt Westenbrink.

Maar in supermarkten staan de kratten Heineken lang op de winkelvloer op een klant te wachten en thuis zetten veel bierliefhebbers het gekochte kratje weken op het balkon of bewaren flesjes in het keukenkastje. 'Onze brouwers vinden dat verschrikkelijk. Bier is een natuurproduct.'

Prijs
Een flesje Heineken Extra Vers heeft een adviesprijs van 1,09 euro, fors meer dan de circa 59 cent die een regulier kratflesje kost. Volgens Westenbrink is dat geen obstakel. 'Vanwege alle investeringen die wij doen om dit bier zo goed mogelijk in de supermarkt te krijgen, is de prijs helemaal niet uitzonderlijk. En er is bij consumenten veel belangstelling voor verse producten en heeft daar ook geld voor over.'

Extra Vers blijft tot een maand na bottelen goed. Heineken denkt er nog over na hoe het de klant ná aankoop van het versbier gaat begeleiden. Wellicht komt er een koelverpakking. 'Het komt ook online te koop, onder meer bij de webwinkels van Jumbo en Hoogvliet. Dan gaat het tot aan de voordeur gekoeld mee met de versproducten.'

'Maar het is uiteindelijk aan de bierdrinker om het na aankoop zelf goed te koelen of, beter nog, meteen thuis op te drinken.'

null Beeld Heineken
Beeld Heineken
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden