Heineken wil marktleider worden in alcoholvrije pils

Heineken wordt blauw. Met de komst van Heineken 0.0 in zowel supermarkt als café wil de bierbrouwer marktleider worden in het alcoholvrije pils.

Voor het eerst in een blauwe verpakkingBeeld Heineken

De alcoholvrije Heinekenvariant, die volgens meesterbrouwer Willem van Waesberghe dezelfde karakteristiek heeft als traditioneel Heinekenbier, is vrijdag in Amsterdam gepresenteerd en vanaf maandag zowel in supermarkten als in cafés en restaurants te koop.

En voor het eerst in de Heinekengeschiedenis komt het merk in een blauwe verpakking in plaats van huiskleur groen, om duidelijk het verschil te laten zien tussen alcoholhoudend en alcoholvrij bier.

Heineken heeft meer dan twee jaar in het diepste geheim aan '0.0' gesleuteld. Het bier wordt traditionele gebrouwen met het eigen huisgist waarna vervolgens de alcohol wordt afgedestilleerd. "We hebben heel lang gewerkt aan deze variant," aldus topman Pascal Gilet van Heineken Nederland, "omdat de smaak helemaal goed moet zijn en precies moet aansluiten bij ons oorspronkelijke pils."

Grootste introductie ooit
De eind vorig jaar in deze krant aangekondigde komst van de eerste alcoholvrije variant in 150 jaar Heinekengeschiedenis wordt de grootste introductie die die brouwer ooit in ons land heeft gedaan. Vanaf april wordt Heineken 0.0 ook in de rest van Europa op de markt gebracht, te beginnen met Frankrijk.

Alcoholvrij bier is in ons land al bezig aan een flinke opmars. Vorig jaar werd bijna veertig miljoen liter bier zonder alcohol achterover geslagen, 18 procent meer dan een jaar eerder. In vijf jaar is de alcoholvrije bier plas in ons land ruim verdrievoudigt.

Brancheclub Nederlandse Brouwers verwacht een inhaalslag voor alcholvrij, zeker nu de marktleider zich met zijn marketingmiljoenen in mengt. "Consumenten worden zich steeds bewuster van verantwoorde alcoholconsumptie," zegt Daan Keij van Nederlandse Brouwers. " De bieren worden ook steeds meer geaccepteerd, er is ook steeds meer aanbod en perfectioneren de brouwers het verder. Dat zal zich vertalen in een verdere stijging van alcoholvrij bier."

Het Heinekenconcern was wel al met dochters Amstel, Wieckse en deelname Paulaner in het alcoholloze biersegment actief. Gisteren maakte ook rivaal Grolsch bekend met een eigen 0.0 te komen en ook het Belgische Jupiler, dat tot nu alleen alcoholarm pils schonk, heeft zich bekeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden