Heineken verkoopt meer en duurder bier

Heineken heeft de bierverkopen afgelopen kwartaal op eigen kracht met 5,4 procent weten op te voeren. De geconsolideerde omzet nam afgezien van wisselkoerseffecten met 7,5 procent toe tot 5,5 miljard euro.

De verkopen groeiden in West-Europa en Amerika. Beeld anp

Heineken zag de verkopen vooral in West-Europa, Amerika en Azië groeien, terwijl de volumes in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa nagenoeg gelijk bleven. Met name duurdere biertjes gingen er beter in bij Europese en Amerikaanse consumenten. Winstcijfers werden niet vermeld.

De resultaten zijn volgens topman Jean-François van Boxmeer in lijn met wat de brouwer zelf had voorspeld. Heineken ging er vooraf al van uit dat de verkopen vooral in de tweede jaarhelft zouden toenemen. Over de eerste zes maanden was de vergelijkingsbasis erg sterk, met name door het WK voetbal dat vorig jaar in juni begon.

De brouwer liet verder weten te stoppen met de in februari aangekondigde inkoop van eigen aandelen. Heineken wilde na de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque een bedrag van 750 miljoen euro doorsluizen naar de aandeelhouders. De teller stond tot dusver op 365 miljoen euro. Het restant kan het bedrijf echter goed gebruiken voor een aantal onlangs aangekondigde overnames.

Wisselkoerseffecten stuwen dit jaar de nettowinst voor eenmalige posten met naar schatting 50 miljoen euro. Eerder ging Heineken nog uit van 80 miljoen euro. Het bedrijf merkt op dat de valutamarkten nog altijd sterke schommelingen laten zien. De gemiddelde rente en het effectieve belastingtarief schat Heineken wat lager in dan eerder dit jaar. Voor de financiële doelen voor dit jaar hebben de wijzigingen geen gevolgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden