Plus

Heineken scoort met zijn speciaalbiertjes

Heineken moet het steeds meer hebben van zijn speciaalbier. Het bierconcern haalde in de eerste helft van dit jaar al meer dan 10 procent van zijn 10,1 miljard euro omzet uit nieuwe biertjes.

Heineken lanceerde eerder dit jaar speciaalbier H41 in Nederland en Italië, één van de innovaties waaruit het concern nu al 10,5 procent van zijn omzet haalt Beeld anp

Het doel was om in 2020 6 procent van de omzet uit innovaties te halen.

Vernieuwen is volgens Heinekentopman Jean-François van Boxmeer belangrijk voor de concurrentiepositie van het bedrijf. "We zijn niet de grootste brouwer in de wereld, maar wel de grootste in het topsegment. We moeten ons richten op ons Heinekenmerk en dat versterken met andere merken."

Affligem en Sol
Hij geeft niet zo veel om die procenten. "Voor mij is het pas geslaagd als een nieuw product na drie jaar zo succesvol is dat het blijft bijdragen aan het resultaat. Dat is nu het geval met radler. We moeten ook niet te veel nieuwe dingen gaan doen, dan gaan innovaties elkaar dwars zitten. Als we over vier jaar niet op 10 procent maar op 6 procent zitten, is het wat mij betreft geslaagd."

Waar de verkoop van Heinekenbier het afgelopen halfjaar 2,6 procent groeide, boekten speciaalbiertjes als Affligem, Sol en Desperados 'dubbelcijferige' groeipercentages. Momenteel wordt ingezet op het Belgische fruitbier Mort Subite.

In het pilssegment scoren Amstel, het Mexicaanse Sol en het Aziatische Tiger goed. Daarnaast groeien alcoholarme drankjes als Amstel 0.0 en Heineken Light sterk.

Cider
Ook cider, dat momenteel in Nederland als Apple Bandit wordt geherlanceerd, groeide meer dan 10 procent. "Cider is voor de lange termijn," aldus Van Boxmeer. "We hebben dingen nodig waarmee we vijftig jaar vooruit kunnen kijken. Het heeft ook vijftig jaar gekost om van Heineken een mondiaal succes te maken."

De Europese bierverkopen, jarenlang stagnerend, profiteerden van de belangstelling voor de speciaalbieren van het Heinekenconcern.

Uit de crisis
De Europese omzet groeide tussen januari en juli 2,4 procent naar bijna 5 miljard euro, maar de opbrengsten klommen bijna 16 procent naar 581 miljoen. Dat komt doordat Heineken hier vooral meer speciaalbier is gaan verkopen, waarop een hogere winstmarge zit.

"We hebben lang nodig gehad om in Europa uit de crisis te komen," erkent Van Boxmeer, "en het herstel is nog steeds fragiel. Er is in de meeste landen geen bevolkingsgroei meer dus moeten we het vooral hebben van de verkoop van onze innovaties."

In Nederland bleef de bierverkoop vlak doordat Heineken minder vaak mee deed aan prijsacties. Zo was er in juni een tamelijk openbare reclame-ruzie met supermarkt Jumbo.

Congo
Heineken brouwde in het eerste halfjaar 97 miljoen hectoliter bier, 4 procent meer dan in de eerste helft van 2015. De omzet kwam boven de tien miljard euro uit, een stijging van 2 procent. "So far, so good," aldus Van Boxmeer, die eerder nog een moeilijk jaar voorspelde.

De winst daalde, onder meer door een afboeking in Congo, waar het concern met een politieke crisis en dalende verkopen kampt. Zulke tegenvallers buiten beschouwing gelaten was er een sprong van bijna 7 procent naar 977 miljoen euro.

Ook politieke onrust in Egypte en Tunesië en de oliecrisis in Nigeria drukten Afrika, een van de belangrijkste markten van het concern. In Brazilië wist de brouwer zich, ondanks een economische crisis en tanende biermarkt, goed te handhaven.

Voor het komende halfjaar blijft Heineken voorzichtig. "We gaan, ondanks de economische omstandigheden in de wereld, uit van groei."

Topman Jean-François van Boxmeer van Heineken Beeld Heineken
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden