Heineken lanceert alcoholvrij bier Heineken 0.0

Heineken gaat alcoholvrij. De Nederlandse brouwer lanceert volgend voorjaar Heineken 0.0. Eerst in Nederland, daarna volgt de de rest van de wereld.

Het alcoholvrije Heineken 0.0 ligt vanaf 6 maart in de Nederlandse supermarkten en bij cafés en restaurants. Vanaf april volgt de rest van de wereld. Beeld anp

Dat meldt topman Pascal Gilet van Heineken Nederland woensdag aan Het Parool.

Begin maart lanceert de brouwer Heineken 0.0 zowel in de Nederlandse supermarkten als in cafés en restaurants. Vanaf april volgt de rest van de wereld. De brouwer heeft ruim twee jaar in het geheim aan Heineken 0.0 gewerkt, vooral om de smaak exact hetzelfde te houden als het oorspronkelijke Heinekenpils.

Dogma
Het is voor het eerst sinds het ontstaan van het Heinekenconcern 150 jaar geleden dat er in Nederland een volledig nieuwe Heinekenvariant op de markt komt. Tot voor kort gold bij het bedrijf het dogma dat er niet geëxperimenteerd mocht worden met het moedermerk.

Dat werd begin dit jaar voor het eerst voorzichtig doorbroken met de lancering van speciaalbiertje H41 dat alleen in cafés en restaurants verkrijgbaar is. In de VS is de brouwer langer actief met Heineken Light, dat 3,3 procent alcohol bevat.

Groei
Heineken wil met '0.0' volgens Gillet aansluiten op de enorme groei die alcoholvrij en alcoholarm bier de afgelopen jaren meemaakte. Waar de verkoop van traditioneel pils in Nederland gelijk bleef, steeg vorig jaar de verkoop van alcoholvrij en -arm bier in ons land 27 procent.

Heineken wil met de introductie het marktaandeel van alcoholvrij bier fors opvoeren. "In Nederland ligt dat nu op 4,5 procent, in een land als Spanje is dat al 18 procent." Heineken is in Nederland al onder meer met dochter Amstel alcoholvrij actief. Daarvan zal het concern volgend jaar ook nieuwe alcolvrije varianten lanceren.

De introductie van Heineken 0.0 komt op het moment dat de alcoholbranche zwaar onder vuur ligt van politiek en wetenschap. Dit voorjaar verscherpte de Gezondheidsraad zijn schijf van vijf door onder meer te adviseren helemaal geen alcoholhoudende producten meer te nuttigen.

Alcoholbeleid
In januari discussieert de Tweede Kamer over het alcoholbeleid van het kabinet. Mogelijk leidt dat komend voorjaar tot strengere maatregelen. Zo vreest Heineken verdere accijnsverhogingen, een verbod op sportsponsoring of een algeheel reclameverbod.

Volgens Gillet heeft de introductie van Heineken 0.0 niets met de opgelaaide discussies te maken. "De consument kiest zelf al voor alcoholvrij en alcoholarm. Het is aan ons om de juiste producten te brouwen die bij die trend passen. We werken al heel lang aan deze variant, omdat de smaak helemaal goed moet zijn."

Lees ook het gesprek met Pascal Gillet, topman van Heineken: 'Niet iedereen die wat drinkt is probleemgeval' [+]

Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland Beeld Heineken
Nederlandse Brouwers Beeld JV/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden