Heineken in de Arena, na 21 jaar Grolsch
Heineken heeft, na ruim 20 jaar, eindelijk de Johan Cruijff Arena in handen. De Amsterdamse brouwer gaat vanaf augustus bier schenken in het stadion. Heineken versloeg Grolsch, dat een bod van de Amsterdammers niet kon evenaren.
Heineken gaat zeker tot 2027 alle bier schenken in het stadion, zowel bij wedstrijden van Ajax en Oranje als evenementen en concerten. In de Arena worden jaarlijks zeker 1,5 miljoen biertjes verkocht.
Heineken deed volgens exploitant Amsterdam Arena het beste bod, zowel financieel als inhoudelijk. De twee doen geen mededelingen over de exacte inhoud en het gemoeide bedrag.
Heineken gaat vanaf volgende maand op ruim 150 tappunten in het stadion zowel het eigen bier als dat van dochters Brand en Desperados en Amstel Radler schenken. Ook het alcoholvrije Heineken 0.0 en cider Apple Bandit komt in de Arena beschikbaar.
Heineken gaat met de Arena ook nadenken over hoe bier gemakkelijker bij de bezoekers op de tribunes komt. Er wordt gedacht aan een bierapp en doe-het-zelfbiertaps.
Daarnaast zal Heineken Experience de rondleidingen door het stadion stroomlijnen. "En we hopen met Heineken evenementen te gaan organiseren," zegt Hidde Salverda van Amsterdam Arena.
De bierinstallatie - ruim vijftig biertanks en vijf kilometer bierleidingen - wordt overgenomen van Grolsch. De komende tijd worden alle horecapunten verbouwd. Amsterdam Arena is nu al bezig met de omlopen aan de oostkant van het stadion. "Heineken gaat ons bij die werkzaamheden adviseren," zegt Salverda.
Evenaren
Grolsch had het recht om het Heinekenbod te evenaren, maar maakte daar geen gebruik van. De brouwer is sinds vorig jaar in Japanse handen en heeft de marketingmiljoenen nodig voor de promotie van diens bieren in Nederland.
Tot nu toe was 'het grootste café van Amsterdam' in handen van Grolsch, dat de Arena al in 1991 wegkaapte bij Heineken door als allereerste bedrijf te tekenen als 'founder' van de toen nog prille stadionplannen.
Dat gaf Grolsch in 1996 het eerste recht om ook bier te schenken in de Arena, wat de toen zelfstandige brouwer ook meteen deed. Dat leidde tot aanhoudende ophef onder Ajaxfans - vanwege de herkomst van de brouwer en diens steun aan destijds zowel FC Twente als PSV. In 2006 werd het contract nog eens verlengd.
Ruzie
Het stadioncontract leidde ook regelmatig tot publicitaire ruzie met Heineken. Ook moest Grolsch regelmatig tijdelijk het veld ruimen bij wedstrijden van Oranje, de Champions League en Europa League die evenals evenementen van ID&T, Alda en Mojo door het Heinekenconcern worden gesponsord.
Heineken zal tot zeker 2020 nog wel Jupiler in het stadion moeten dulden. Het Belgische biermerk is subsponsor van Ajax.
Lees verder: Heineken: 'Dat de Arena ontbrak, kon niet voortduren'
Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.