Plus

Heineken heeft zorgen om Trump: 'De impact zal groot zijn'

Heineken, dat voor het eerst de grens van twintig miljard liter bier is gepasseerd, maakt zich zorgen over de situatie in de VS en de plannen om forse heffingen op importbier in te voeren.

Heineken voor de Amerikaanse markt wordt in Zoeterwoude gebrouwen Beeld ANP

Jean-François van Boxmeer heeft geen moeite het te benoemen: "Ik zou overkomen als een ­totale idioot als ik zou zeggen dat ik me geen zorgen maak over de ontwikkelingen in de VS," zegt de topman van Heineken tegen Het Parool.

De regering-Trump wil een heffing van 10 ­procent invoeren op alle importen in de VS. ING berekende woensdag dat dit de Nederlandse ­economie jaarlijks 2 miljard euro kan kosten. "De impact van zulke maatregelen zou ook voor Heineken groot zijn," zegt Van Boxmeer.

"Maar er zijn nog geen concrete maatregelen bekend. Ik moet nog maar zien of het echt Trumps doel is heffingen in te voeren. Het zou heel goed kunnen dat hij zo betere handelsdeals met andere landen wil afdwingen."

Heffingen zouden de verkoop van Heinekenbier in de VS enorm kunnen treffen.

Het bier voor de Amerikaanse markt wordt in Zoeterwoude gebrouwen en met tankers naar Amerika verscheept, waar het als 'exportbier' aan de man wordt gebracht.

Daarnaast is het concern met in Mexico gebrouwen merken als Sol, Tecate en Dos Equis een reus op het gebied van Mexicaanse bieren voor de Amerikaanse markt.

America First
Importheffingen zouden die afzet ernstig ­kunnen schaden doordat de prijzen voor een geïmporteerd biertje sterk stijgen en lokale biergiganten als Budweiser, Michelob of MillerCoors in de kaart worden gespeeld.

De regering-Trump ziet heffingen als dé ­manier om fabrikanten te dwingen weer in de VS te gaan produceren en zo Amerikaanse ­banen te creëren. Bovendien zou met de opbrengst de omstreden grensmuur met Mexico gebouwd kunnen worden. Maar Heineken is volgens de topman, buiten de activiteiten van de Amerikaanse dochter Lagunitas, niet van plan brouwerijen in de VS op te zetten.

Topman Jean-François van Boxmeer Beeld ANP

"America First is een legitiem streven," zegt Van Boxmeer, "per slot van rekening willen we in Nederland ook banen voor onszelf creëren. Maar protectionisme werkt niet. De wereld­handel is de afgelopen decennia ongekend verweven geraakt waardoor economieën sterk ­afhankelijk zijn van elkaar. Wat in Silicon Valley is bedacht, wordt in China en Korea gemaakt."

Gevolg voor de wereldeconomie
"Mijn hoofdzorg is het gevolg van zulke maat­regelen voor de wereldeconomie en de impact op de wereldhandel en consumentenbestedingen wereldwijd. Die gevolgen zullen niet zonder consequenties blijven, ook niet voor de VS. Van deze maatregelen zal niemand profiteren. Trump weet dat. Hij is een zakenman."

De Amerikaanse ontwikkelingen volgen op een goed jaar voor Heineken, dat door de toenemende verkopen in bijna al zijn landen de omzet 1,4 procent zag stijgen tot 20,8 miljard euro. De concernwinst daalde scherp, van 1,9 naar 1,5 miljard euro, mede door een forse afschrijving in Congo. Dit jaar verwacht het bedrijf, afhankelijk van de ontwikkelingen in de VS, een verdere groei van brutowinst en omzet.

Debat alcoholbeleid

De presentatie van Heinekens jaarcijfers valt samen met een debat in de Tweede Kamer woensdag over het alcohol­beleid. Een aantal partijen wil de bieraccijns verhogen en reclame voor ­alcoholica aan banden leggen, om misbruik te temperen.

Dat zal juist averechts werken, schrijft Pascal Gilet, directeur Heineken ­Nederland, in een brief aan staats­secretaris Martin van Rijn.

"De uitdaging die voor ons ligt, is om de 8 procent onverantwoorde drinkers naar beneden te krijgen. We moeten dat gericht doen, met campagnes en interventies gericht op jongvolwassenen." ­

Heineken belooft daarbij zeker 10 procent van zijn reclamebudget aan bewustwordingscampagnes te ­besteden.

Ook roept Gilet gemeenten op het schenken van alcohol in winkels en bij kappers aan te pakken. "Een spijkerbroek kopen kan ook zónder dat daar een glas bier bij wordt geschonken."

"Ik wil heel duidelijk zijn: elke comazuiper, alcoholverslaafde en elk ­verkeers- of geweldsslachtoffer als gevolg van alcohol is er één te veel. Niet alleen voor mij persoonlijk, ook voor Heineken als bedrijf. Geen enkel bedrijf dat gestoeld is op misbruik van zijn eigen product is toekomst­bestendig."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden