Heineken geboycot in Ethiopië om sponsoring omstreden zanger

Bierbrouwer Heineken heeft zich met de sponsoring van de Ethiopische artiest Teddy Afro in een wespennest begeven. De ondersteuning die de bierbrouwer aankondigde voor zijn concerttour ontketende een spontane boycot van het merk onder een groot deel van de bevolking van Ethiopië. Dit meldt de Telegraaf.

Voor Heineken is de boycot pijnlijk. Ethiopië is voor de bierbrouwer een van de speerpuntlanden in Afrika. De bierconsumptie in het land is de afgelopen 5 jaar verdubbeld.

Teddy Afro is populair maar ook omstreden vanwege de politieke lading van zijn muziek. Afro droeg zijn laatste album, Abugida, op op aan keizer Menelik II, die begin vorige eeuw miljoenen Oromo uitmoordde. De keizer wordt om die reden de Ethiopische Hitler genoemd. De Oromo, de grootste bevolkingsgroep van Ethiopië, hebben opgeroepen tot een boycot van het bier.

Regering
Afro bekritiseert regelmatig de Ethiopische regering in zijn teksten. De regering is een alliantie tussen vier verschillende lokale groepen, waaronder de Oromo. De alliantie won de verkiezingen van mei 2005, maar de uitslag werd door de oppositie niet geaccepteerd. De demonstraties leiden tot honderden dodelijke slachtoffers. Ook de internationale gemeenschap, waaronder waarnemers van de Europese Unie, was kritisch over deze verkiezingen.

De regering van Ethiopië verbood radio- en televisiestations Teddy Afro te draaien. Enkele maanden na de release van Abugida was het album miljoen keer verkocht. Daarmee is dit het bestverkochte album binnen de Ethiopische muziek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden