Heineken en ID&T verlengen festivalsamenwerking

Aan de vooravond van dancefestival Mysteryland, dit weekend op het Floriadeterrein in de Haarlemmermeer, verlengen Heineken en festivalorganisatie ID&T hun samenwerking voor twaalf verschillende Nederlandse festivals met tenminste vijf jaar.

Mysteryland Beeld ANP

De twee werken al vijftien jaar nauw samen bij een aantal evenementen. Mysteryland, dat dit jaar 25 jaar bestaat, trekt honderddertigduizend bezoekers. Het simpelweg neerzetten van een paar taps en het ophangen van wat 'Heineken banners, vlaggen en ballonnetjes' is er al jaren niet meer bij.

"Die voegen niets toe aan de bezoekersbeleving" zegt Martijn van Daalen, commercieel directeur Mysteryland bij de evenementengigant. "Het is veel waardevoller, zowel voor ons als voor Heineken, om merken en producten op een natuurlijke en relevante manier onder de aandacht van onze bezoekers te brengen en dingen te bedenken waar ons publiek echt iets aan heeft."

Mini-campagnes
Daarbij staat sociale media voorop. "Elke festivalbezoeker is tegenwoordig influencer, al is het maar voor zijn eigen vriendengroep. We zetten samen met Heineken allerlei zaken op, die zich ervoor lenen via sociale media te worden gedeeld. Zolang je dat op een sympathieke manier doet en vooral niet te opdringerig bent, creëer je vanzelf een soort mini-campagnes. Dat is een uitstekende plek voor een bedrijf als Heineken om innovaties te lanceren en zich te onderscheiden."

Zo komt er opnieuw een 'Desperados-stage' op het festivalterrein, vernoemd naar het tequilabiertje uit de Heinekenstal. "Maar we komen ook met een aantal unexpected bars op onverwachte plekken," zegt Pascal Stolk, bij Heineken Nederland verantwoordelijk voor festivalactiviteiten. "Daar moeten bezoekers echt naar op zoek. Relaxen kan dan weer in een speciale cider-bar."

Champions League
Afwisseling is belangrijk. "We zien festivals als een stad," zegt Stolk. "Op Mysteryland lopen per dag 55.000 mensen rond. Als die door een gewone stad lopen, verwachten ze ook diversiteit."

Nederlandse festivals vormen volgens Van Daalen de Champions League van de mondiale festivalwereld. "Dan wil je ook samenwerken met een partner die op dat niveau zit. Wat Heineken laat zien bij Champions League of Formule 1 zegt genoeg. We willen onze Nederlandse festivals uitbreiden met internationale bezoekers, dan heb je die uitstraling ook nodig."

Wat wordt waar geschonken?

ADE: Heineken
Lowlands: Heineken
Mysteryland: Heineken
Welcome To The Future: Heineken
Defqon.1: Heineken
Milkshake: Heineken
Down The Rabbit Hole: Heineken
North Sea Jazz: Heineken
Paaspop: Heineken
Amsterdam Open Air: Heineken
Concert At Sea: Heineken
Indian Summer: Heineken
Pinkpop: Brand (van Heineken)
Into The Great Wide Open: Brand (van Heineken)
Best Kept Secret: Jupiler
Woo-Hah: Heineken (was Jupiler)
Valkhof Festival: Grolsch
Loveland: Jupiler
Awakenings: Heineken
Drumcode: Heineken
Zwarte Cross: Grolsch
Free Your Mind: Grolsch/Kornuit
Welcome To The Village: Grolsch/Kornuit
Appelsap: Grolsch/KornuitDekmantel: Grolsch

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden