Heineken breidt sponsoring uit met Formule 1

Niet drinken als er nog gereden moet worden. Heineken grijpt zijn miljoenendeal met Formule 1 aan om zich te promoten met verantwoord alcoholgebruik.

Een still uit de Heinekenreclame met sir Jackie Stewart in de hoofdrolBeeld Heineken

Rondom de Grand Prix van Italië dit weekend, de eerste race die volledig door Heineken wordt gesponsord, start de brouwer wereldwijd promotiecampagnes waarin, naast het aanprijzen van Heinekenbier, de boodschap ook luidt dat er niet gedronken wordt als er nog gereden moet worden.

Heineken pareert daarmee kritiek op de in juni aangekondigde sponsordeal, waarbij de brouwer tot einde 2020 naar verluidt meer dan 140 miljoen euro betaalt, nog los van marketingbudget voor reclame rondom de Formule 1.

Heinekenflesjes

De eerste reclamespots draaien rond voormalig coureur en teambaas sir Jackie Stewart, in de jaren zeventig een van de grootste voorvechters van een veiliger Formule 1. Oude beelden worden afgewisseld met moderne, in beide figureren prominent Heinekenflesjes. Aan het einde van de spot slaat Stewart een biertje af, omdat hij nog moet rijden.

Eurocare, een Brusselse lobbygroep van Europese organisaties voor alcoholpreventie waaronder de Nederlandse stichting Stap , schreef een brief op poten aan zowel de raceorganisatie als de Europese commissie waarin een algeheel verbod op alcoholreclame wordt geëist. In een aantal landen, waaronder Frankrijk, is dat al verboden.

Mensen bereiken

Volgens Hans Erik Tuijt, als director global sponsorship bij Heineken verantwoordelijk voor de F1-deal, werkt zo’n verbod niet. “Dit is juist een manier om mensen te bereiken met een boodschap over verantwoord alcoholgebruik in het verkeer.”

Door de Formule-1 deal is Heineken volgens Tuijt nu wel gedwongen een stapje bovenop zijn boodschap voor verantwoord alcoholgebruik te doen. “Het was ‘enjoy responsibly’ (geniet verantwoord) en dat blijft het ook. Maar daar komen nu campagnes bij over alcoholgebruik en autorijden: 'When your drive never drink.' Voor een bierbrouwer is het een stap verder om te zeggen: drink niet.”

Titelsponsor

De brouwer is titelsponsor van de Grote prijs van Italië, en wordt dat later later ook van de races in Mexico en China. Volgend jaar volgen nog zes races, in gebieden waar Heineken aan zijn bekendheid wil werken.

“Voor ons is de Formule 1 een manier om de 200 miljoen mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in Heineken, maar die die we nu missen. Er komt steeds meer concurrentie in de mondiale biermarkt. Om onze leiding te houden, moesten we onze activiteiten aanvullen.”

Formule 1 zal niet in de plaats komen van andere sponsoractiviteiten, zoals de Uefa Champions League, het WK Rugby, de Amerikaanse voetbalcompetitie of het Holland Heineken House. “Dit is ook meteen een uitbreiding van onze sponsor- en marketingbudgetten.”

Zaterdag in Het Parool: Heineken geeft extra gas met sponsoring Formule 1 [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden