'Heilige Barbara beschermt de tunnelboorders'

AMSTERDAM - Naast de twee gigantische graafwielen van de boormachines die de tunnel voor de Noord/Zuidlijn moeten gaan graven, hangt een klein metalen kastje met een sfeerlichtje. Hierin komt donderdag een beeldje, niet groter dan een centimeter of 40, van de heilige Barbara te staan. Zij moet de 130 voornamelijk uit Duitsland afkomstige medewerkers beschermen die de komende tijd de zware klus op zich nemen.

De heilige Barbara was vroeger vooral de patrones van de mijnbouwers, die door hun gevaarlijke werk zweerden bij de christelijke dame. Ze geldt als beschermster tegen brand, bliksem, storm en tegen een plotselinge dood. Naast tunnelbouwers is ze ook een beschermeling voor onder anderen boeren, bouwvakkers, brandweerlieden, smeden, koks en dakdekkers.

Geen tovertruc
''Het is geen bijgeloof, het komt vanuit de rooms-katholieke kerk'', vertelt Cornelius Schulze, ploegingenieur van Saturn. ''Als er geen beeldje staat, gaan de medewerkers toch niet graag de tunnel in.'' In Oostenrijk is het volgens hem zo dat het personeel weigert aan het werk te gaan als de heilige Barbara niet op de jaarlijkse feestdag op 4 december is gezegend.

Dat zegenen gebeurt ook in Amsterdam. Deken Ambro Bakker heeft de eer. Hij zal het houten beeldje van de heilige Barbara besprenkelen met wijwater en aan haar vragen of het een goed project mag worden en of ze de mensen wil beschermen. De zegening is volgens hem geen verzekeringsbewijs voor als er iets mis gaat. ''Het is geen tovertruc. We leggen het boren in de handen van God, maar uiteindelijk zijn Gods wegen ondoorgrondelijk.''

Motivering
Het zegenen van een boormachine is voor Bakker geen alledaags werk. Maar hij heeft wel meer bijzondere zegeningen meegemaakt, zoals jaren geleden eens een vliegtuig op Schiphol, maar ook wel eens een huis of fietsen waarmee mensen naar Santiago de Compostella gaan.

Hoewel deze gang van zaken Nederlandse medewerkers misschien minder vanzelfsprekend in de oren klinkt, respecteren ze de wens van de oosterburen wel.''Het is juist goed om te doen als het helpt voor de motivering'', aldus Richard de Lat, projectdirecteur van bouwbedrijf Dura Vermeer.

Schulze ziet het als een vorm van waardering voor het zware werk dat de boorders, die 24 uur per dag en zeven dagen in de week in ploegendiensten werken, verrichten. ''Je moet behoorlijk stressbestendig zijn, werkt constant in een temperatuur van ruim 30 graden Celsius, de bewegingsruimte is beperkt en je ziet geen daglicht.'' Reden dat het boren vooral door Duitse medewerkers wordt uitgevoerd, is de expertise. ''In Nederland beschikken we niet over deze specialisten'', legt De Lat uit. (ANP)

Bekijk een 360 graden foto van de lanceerbasis van de tunnelboor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden