Update

Hefbrug Waddinxveen stort 30 meter naar beneden

In Waddinxveen, Zuid-Holland, is vanmorgen een hefbrug van bijna 30 meter hoogte naar beneden gevallen, vermoedelijk als gevolg van een stroomstoring. De brug werd daarom met een noodaggregaat omhoog gehesen, aldus een woordvoerster van de provincie. Maar wat daarmee vervolgens is misgegaan is onduidelijk. 'Een team van technisch specialisten onderzoekt dat'.

Er zijn geen gewonden gevallen, maar het weg- en scheepvaartverkeer ondervindt grote hinder. De brug zou door de klap uit het lood hangen en is nog zeker tot vanavond dicht. De provincie Zuid-Holland heeft een team van monteurs gestuurd om te kijken wat het probleem is. Het wegverkeer wordt omgeleid via de Coenecoopbrug in Waddinxveen.

Rijksmonument
Een woordvoerster van de provincie Zuid-Holland stelde dat het gaat om een brug uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Het is een Rijksmonument. In Boskoop en Alphen aan den Rijn staan dezelfde soort hefbruggen. 'Die in Alphen is recent onder handen genomen. Ik kan me voorstellen dat we de andere twee bruggen wel gaan inspecteren', aldus de zegsvrouw.

Peter van Mil en circa 25 collega's kregen de schrik van hun leven, toen op 30 meter van hun schepen de hefbrug in Waddinxveen naar beneden stortte. 'We mogen God op onze blote knietjes danken dat het zo goed is afgelopen', zei Van Mil, operationeel directeur van Royal Van Lent Shipyard.

Razende vaart
Van Mil kwam vanochtend rond half negen met drie schepen aan bij de hefbrug, maar kreeg te horen dat hij aan de wal van de Gouwe moest afmeren omdat de brug niet open kon vanwege een stroomstoring. 'Na korte tijd zagen we de brug heel langzaam omhoog komen en kregen we het sein dat we verder mochten varen. Toen we op 30 meter afstand waren, begon de brug langzaam te zakken en stortte vervolgens in razende vaart met een hoop geraas naar beneden.'

Volgens de directeur stuiterde de brug door de klap zeker weer een half meter omhoog. Sindsdien liggen de drie schepen van Van Mil afgemeerd. 'We hopen binnen enkele dagen verder te kunnen varen. We liggen op behoorlijke afstand, maar van verre afstand lijkt er hoog in de brug wat verbogen. Dat kan ook niet anders, gezien de vaart waarmee hij op de grond stuiterde.'

Van Lent bouwt luxueuze jachten. De proefvaarten daarvan vinden altijd plaats in Rotterdam. Een duw- en sleepboot begeleiden de schepen daarbij.

Heineken
Het vallen van de hefbrug hindert containerterminal Alpherium. De Gouwe, de rivier die de belangrijkste aanvoerroute is voor de terminal, is gestremd. De containers worden nu via de weg vervoerd of er wordt omgevaren, aldus manager Ivo Hilhorst van de containerterminal.

Het Alpherium heeft als grootste klant bierbrouwerij Heineken. Via de terminal vervoeren binnenvaartschippers honderden containers gevuld met bier voor de export naar de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Einde van hun leven
De elektrische en werktuigbouwkundige installaties van de hefbrug zijn aan het einde van hun technische levensduur en voldoen niet meer aan de nieuwste normen en richtlijnen. Daarom stond de stalen constructie op de planning voor onderhoud in 2012. Dat blijkt uit informatie van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Waddinxveen.

Het onderhoud zou moeten voorzien in onder meer het compleet vernieuwen van het aandrijfsysteem, (onder andere hijskabels, assen en tandwielen) en de elektrotechnische installatie, inclusief het besturingssysteem.

De overheden zeggen dat de brug na tien jaar weer toe is aan nieuw onderhoud. 'De tandwielkast van de aandrijving maakt veel geluid door slijtage van de tandwielen', schrijven ze.

Schilderen

Verder staat er schilderwerk op het programma. De hefbrug en de zogenoemde oprijdbrug (ook wel aanbrug genoemd) op de Kerkweg-Oost zouden in het voorjaar en de zomer van 2012 onder handen worden genomen door de provincie Zuid-Holland en de gemeente Waddinxveen. Ook was de bedoeling enkele omliggende straten in Waddinxveen op te hogen en opnieuw te bestraten of asfalteren.

Ondernemers remmen onderhoud
Het onderhoud aan de hefbrug is niet al dit jaar gestart, mede om ondernemers in de buurt van de brug tevreden te houden. Uit informatie van de gemeente en de provincie blijkt dat er is afgezien van het voornemen deze zomer al te beginnen omdat het 'voor de ondernemers dichtbij de hefbrug zeer nadelig zou zijn voor hun terrasseizoen'.

Volgens een woordvoerster van de provincie 'betekent onderhoud economische schade, dus daar houden we rekening mee'. Maar volgens haar was de staat van de brug 'niet zodanig dat het per se zo urgent was om nu onderhoud te plegen, want dan hadden we het wel gedaan'. 'Dan hadden we gezegd: ondernemers, sorry. De veiligheid staat voorop.'

De overheden lieten in een document op de website van de provincie al weten: 'De hefbrug is op dit moment niet onveilig. Het meest vervelende dat kan gebeuren is dat het beweegbare gedeelte niet meer omhoog of omlaag kan. Om dat te voorkomen wordt er nog dit jaar klein onderhoud uitgevoerd om te zorgen dat de brug tot het groot onderhoud soepel op en neer blijft gaan. Verder wordt de brug maandelijks geïnspecteerd.'

De hefbrug van Waddinxveen. FOTO STREETVIEW
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden