Heel veel klassiek, maar ook pop in nieuw seizoen Concertgebouw

Premières, oude stukken, beroemde solisten en orkesten, beginnende ­talenten, dirigenten in alle maten en soorten - maandag werd in het Concertgebouw en omgeving door de ­belangrijkste instituten een lawine aan plannen voor het seizoen 2019/20 gepresenteerd.

Het Concertgebouw Beeld ANP

In het Concertgebouw zijn volgend jaar 500 concerten in de Grote en de Kleine Zaal. Vorig jaar waren de concerten goed voor 730.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. "Amsterdam is een woest muzikale stad met muziek uit alle windstreken," zei Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw, bij de presentatie van het programma, waarbij ook vertegenwoordigers van andere bespelers van de zaal betrokken waren: van het Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest, de NTR ZaterdagMatinee tot en met de serie Meesterpianisten.

Concertgebouw
Hét evenement in 2019/20 wordt het Mahlerfeest in mei 2020, als - net als in 1920 en 1995 - in tien dagen alle symfonieën van Gustav Mahler worden uitgevoerd door orkesten en dirigenten van naam en faam. Opmerkelijk: de passe-partouts voor de concerten waren in tien dagen uitverkocht en dat voor prijzen tussen de 800 (vierde rang) en 2100 euro (eerste rang).

Zullen dirigenten als Van Zweden, Petrenko, Barenboim en Harding een even grote euforie teweegbrengen als in 1995 Haitink, Abbado, Chailly en Rattle? We wachten het af.

Om de drempel van het Concertgebouw te verlagen heeft Reinink een aparte programmeur voor pop en jazz aangesteld, 'want inclusiviteit loopt langs die lijnen'. Toch bestaat de hoofdmoot van de programmering ook in 2019/20 uit klassieke muziek, met concerten van Dudamel en het Mahler Chamber Orchestra, het laatste optreden in Nederland van Michael Tilson Thomas als chef van de San Francisco Symphony, Pollini die Chopin komt spelen, Cecilia Bartoli, Janine Jansen en Lang Lang. Thomas Larcher wordt de composer-in-residence, Joyce DiDonato komt langs in de Zomerconcerten en er is een avond gewijd aan vijftig jaar Woodstock.

Nederlands Philharmonisch
Bij het NedPho neemt chef-dirigent Marc Albrecht na tien jaar afscheid. Dat wordt in juni luister bijgezet met een uitvoering van Beethovens ­Negende symfonie in combinatie met de Vier letzte Lieder van Strauss. ­Albrecht zal ook Messiaens Turangalîla-Symphonie dirigeren, een lang gekoesterde wens. Bijzonder is verder het debuut van Elim Chan, de enige vrouwelijke dirigent bij het NedPho volgend seizoen.

Concertgebouworkest
Bij het Koninklijk Concertgebouworkest mag Elim Chan in 2019/20 een kinderconcert komen doen en Emanuelle Haïm brengt muziek van Händel en Rameau mee. Jaap van Zweden komt langs met Stravinsky's Sacre en een nieuw stuk van Martijn Padding, Christian Thielemann keert na zeventien jaar afwezigheid terug met Bruckners Vijfde symfonie en Tugan Sokhiev dirigeert Andriessens Mysteriën, maar uitsluitend in de Berlijnse Philharmonie.

Het KCO doet het volgende seizoen drie programma's met de Britse componist en dirigent ­Thomas Adès. De fameuze altvioliste Tabea Zimmermann is artist-in-residence. Barokspecialist Trevor Pinnock buigt zich met Pasen over de Matthäus-Passion.

NTR ZaterdagMatinee
De Matinee brengt behalve het debuut van Karina Canellakis als chef van het Radio Filharmonisch Orkest weer een vloed aan premières en bewijst zich andermaal als de avontuurlijkste en opwindendste concertserie ter wereld. Er komt te veel om op te noemen, van Andriessens The Only One (nieuw stuk), Saariaho's La passion de Simone tot Die Walküre met Jaap van Zweden.

Holland Festival
De grote aandachtstrekker op de 72ste editie van het Holland Festival wordt het driedaagse project Aus Licht, met vijftien uur muziek uit de opera's van Karlheinz Stockhausen, uit te voeren in de Gashouder, in een mise-en-espace van Pierre Audi. Tegenover dit grootste project staat in het festival een nieuw stuk van Michael van der Aa, getiteld Eight, waarbij bezoekers in de Kleine Zaal van het Muziekgebouw een persoonlijke virtualreality-ervaring opdoen door zich individueel, met een VR-bril en een koptelefoon op door de ruimte te bewegen.

Meer dan ooit is dit Holland Festival een reflectie van kunsten uit de hele wereld, wat in belangrijke mate op het conto te schrijven is van de associate artists William Kentridge en Faustin Linyekula, die de postkoloniale samenleving vanuit Afrikaans perspectief bekijken.

Dat blijkt onder veel meer uit de openingsvoorstelling The Head & The Load, waarin een vergeten hoofdstuk uit de Eerste Wereldoorlog wordt belicht. Linyekua komt onder meer met de voorstelling Congo, waarin hij zijn vaderland met dans, tekst en klank reliëf geeft.

Gidon Kremer komt met een programma over de vergeten componist Weinberg, Simon McBurney regisseert bij het ITA De Kersentuin en Colin Benders vult een avond met muziek op zijn analoge synthesizers.

15 uur muziek uit de opera's van Karlheinz Stockhausen (1928-2007) is de grote aandachtstrekker van het Holland Festival Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden