Plus

Hebben de I Amsterdamletters hun langste tijd gehad?

De I Amsterdamletters zijn een geliefde toeristenattractie, maar sommige Amsterdammers ook een doorn in het oog. Heeft het rood-witte bouwwerk zijn langste tijd gehad?

De letters op het Museumplein zijn het decor van veel selfiesBeeld -

JA zeggen GroenLinks en CDA

'De letters zijn lelijk en ze staan op prominente plekken in de openbare ruimte," zegt Zeeger Ernsting van GroenLinks. Maar belangrijker: "Ze zijn een symbool voor de commercialisering van de stad, waarbij de stad als een product wordt gezien. Als iets wat je moet verkopen, in plaats van een plek om te wonen en werken."

Wat hem betreft hebben de letters hun langste tijd gehad. "Dit soort marketing werd destijds (2004, red.) blijkbaar nodig geacht, maar we leven inmiddels in een andere economische situatie en daar hoort ook een ander soort city­marketing bij. Eén die breder is dan alleen de toeristische sector."

Daar sluit Diederik Boomsma (CDA) zich bij aan: "Dit is geen merk, maar een stad. De campagne was succesvol, maar nu is het mooi geweest."

NEE vindt Frans van der Avert, directeur van Amsterdam Marketing

"We begonnen ooit met één rondreizende set die werd geplaatst bij plekken die bijzonder zijn in de stad en door de populariteit kwamen er twee permanente sets bij, op het Museumplein en bij Schiphol. We zijn er nog altijd heel blij mee. Het is inmiddels één van de populairste stadsmerken ter wereld." Het is een toeristische attractie op zichzelf geworden. "Het staat zelfs op de plattegronden."

De slogan en de letters zijn ook voor Amsterdammers bedoeld, zegt Frans van der Avert: "Je ziet de letters terugkomen bij culturele instellingen, bij de marathon en in het freerunning­parcours bij de Sloterplas. Allemaal dingen waar ook veel stadsbewoners komen." Het is iets waar we trots op kunnen zijn, zegt hij: "Het is eindeloos gekopieerd en nagedaan."

Zo zijn ze, in eigen vorm, terug te zien in Jordanië, Beiroet, Moskou en Lyon. Niet afschaffen, dus: "Het is het logo van de stad en voorlopig doet ie het nog heel goed."

JA vindt ook Amsterdam Uitgebrand

Als elke toerist een duit in het zakje doet voor een Amsterdam dat beter leefbaar is voor Amsterdammers zelf, dan mogen de letters wat ­Caspar van Gemund van actiegroep Amsterdam Uitgebrand (spreek uit: 'Uitgebrend') blijven staan. Maar liever niet.

Vorig jaar organiseerde de groep creatieven nog de uitvaart van de letters, met kaarsjes en bloemen, nu denken ze na over een festival waarbij alles in de stad een dag dicht is. "Denk aan de zondagsrust van vroeger." Want, zegt Van Gemund, de stad gaat ten onder aan het eigen succes door onder meer de campagne die daaraan ten grondslag ligt: I Amsterdam.

"De letters staan inmiddels voor 'ik ben een consument', een stad die vooral gericht is op het vermaak van mensen en niet op scholen, ziekenhuizen en woningen. Veel Amsterdammers hebben het gevoel dat de stad hen is ontnomen."

NEE zegt Robert Wester, citymarketingexpert bij Berenschot

"Die letters hebben een enorme impact en aantrekkingskracht," zegt Robert Wester. "Mensen klimmen erop en de foto's gaan de wereld rond via sociale media. Het is onderdeel geworden van de stad."

Maar belangrijker vindt hij wat erachter zit. "Een uitermate sterk merk met enorm veel zeggingskracht, waar niet alleen Amsterdam, maar ook omliggende gemeenten van profiteren. Amsterdam is hierdoor bekender geworden dan Holland."

Hij zou dan ook niet adviseren om te stoppen met een campagne die het zo goed doet, maar hem juist uitbouwen, vernieuwen en verbeteren. Hij begrijpt dat sommige mensen de schaduwkanten zien - de drukte, het toerisme - maar daar zou je met het uitbouwen van het merk iets aan kunnen doen.

"Je kunt je bijvoorbeeld op andere doelgroepen richten, zonder te stoppen met datgene wat zo krachtig is." En zelfs zonder die letters blijven de toeristen waarschijnlijk komen. "De basis is al gelegd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden