Plus

Havenstraat is de thuishaven van 125 Amsterdamse trams

De woningnood in Amsterdam is groot. Daarom wil de gemeente door de hele stad vijftigduizend nieuwe huizen bouwen - de plannen zijn vastgelegd in Koers 2025. Wat moet daarvoor wijken? Een dagelijkse serie.

Een uitgerangeerde tram in de remise in de HavenstraatBeeld Marc Driessen

Vanuit het niets maakt de tram een noodstop. Piepende remmen, rinkelende bellen. Dat terwijl er helemaal niets in de buurt is.

Een paar seconden staat hij stil, daarna rijdt de wagen weer verder over de sporenbrij van de Remise Havenstraat. "Waarschijnlijk gewoon even nieuwe remblokken testen," zegt trambestuurder Patrick van Britsom (48), die iets verderop bij een paar geparkeerde trams staat.

Het 'tramballet in de Leidsestraat'
Op het terrein van de tramremise, tussen de Schinkel en het oude Haarlemmermeerstation, worden de GVB-trams onderhouden en gerepareerd.

Kapotte deuren zijn een veelvoorkomend probleem, net als schade door de klappoortjes die bij wegwerkzaamheden staan. Die veroorzaken de zwarte, horizontale strepen waar veel trams mee rondrijden.

Buiten de grote loodsen zijn meer dan zestig sporen, waar de trams van lijn 1, 2, 5, 10, 13, 16 en 17 's nachts worden gestald en schoongemaakt. De remise in Zuid is de thuisbasis voor 125 van de 200 GVB-trams.

Van Britsom is altijd weer blij als hij na een dienst weer binnen komt rijden. Dat is niet omdat hij zijn werk niet leuk vindt. Hij is van het slag trotse trambestuurder, die het mooi vindt dat hij onderdeel mag uitmaken van de stad. Hij kan uitgebreid praten over het 'tramballet in de Leidsestraat'. En nog steeds krijgt hij af en toe kippenvel als hij met de tram de stad binnenrijdt. "Dan rijd je het Centraal af, over de brug, en dan zo het hart van de stad in. Iedere keer weer genieten."

Defensief rijden
Lang duurt het genieten meestal niet, want eenmaal in de stad is het oppassen geblazen. "Alles komt op je af en je zit vast aan het spoor. Je kunt geen kant op, waardoor je altijd defensief aan het rijden bent. Onder hoge tijdsdruk."

Bij terugkomst in de remise tankt Van Britsom eerst zand bij. Als een tram remt, wordt er tegelijkertijd een beetje zand op het spoor geloosd, waardoor de wielen meer greep op de rails krijgen. Daarna volgt de wasstraat en kan de tram worden gestald. "En tegen die tijd, na een lange dag, ben ik er meestal wel klaar mee. Ook het rijden op een tram vreet energie," zegt Van Britsom.

Over het bouwen van woningen op de plek van de tramremise wordt al decennia gesprokenBeeld Laura Van Der Bijl

Driehonderd woningen
Over het bouwen van woningen op de plek van de tramremise wordt al decennia gesproken. Het is dan ook een van de vele oude plannen die in Koers 2025 uit de kast worden gehaald en waarvan de haalbaarheid nu opnieuw wordt onderzocht. Met potlood zijn wel alvast driehonderd woningen ingetekend.

Een vreemde gedachte is dat niet, want de ontwikkeling van het hele gebied rondom de Havenstraat, parallel aan de remise, is al langer bezig. Op de plaats van het voormalige spooremplacement van het Haarlemmermeerstation, nu nog een lappendeken van loodsen, wil de gemeente vijfhonderd woningen creëren. De herontwikkeling van het gigantische terrein van de remise zou een volgende stap zijn.

Uitrijdtijd
"Ach, dit willen ze al dertig jaar," zegt Van Britsom, die het nog niet snel ziet gebeuren. De stad heeft nu eenmaal ook een tramremise nodig. Je kunt wel verhuizen naar een bedrijventerrein buiten de stad, maar daarmee wordt de uitrijdtijd vele malen langer en de kans op vertragingen groter. "Amsterdammers houden van de tram," zegt Van Britsom, "maar hij moet niet te laat zijn. Dan worden Amsterdammers pas echt pissed."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden