Plus

Havenbedrijven zijn de klos door het druktedebat

Cruiseterminal PTA moet weg uit het centrum en wel vanwege de drukte, vindt wethouder Kajsa Ollongren. Ze geeft havenbedrijven het gevoel dat er met hun belangen gesold wordt.

In de haven kan men het niet anders verklaren dan dat Ollongren haar tanden wilde laten zien Beeld anp
In de haven kan men het niet anders verklaren dan dat Ollongren haar tanden wilde laten zienBeeld anp

Nog maar een jaar geleden kocht het Havenbedrijf van de NS het meerderheidsbelang van 51 procent in de bv die Passenger Terminal Amsterdam exploiteert.

Daarmee kwam de hele afhandeling van cruises in handen van het Havenbedrijf, dat op zijn beurt voor honderd procent eigendom is van de gemeente. Kosten: drie miljoen euro. En nu kondigt dezelfde gemeente aan dat het over vijf tot tien jaar afgelopen moet zijn met die PTA.

Nog maar twee jaar geleden besloot het stadsbestuur tot 105 miljoen euro mee te betalen aan een nieuwe, grote zeesluis bij IJmuiden. Dat Amsterdam daarmee aantrekkelijker zou worden voor cruiseschepen, was daarbij een belangrijke overweging.

Toekomstvisie
Nog maar drie jaar geleden lanceerde het havenbedrijf een toekomstvisie met de ambitie het aantal cruiseschepen in de stad tot 2030 te verdubbelen. Met de warme instemming van aandeelhouder Amsterdam.

Groot was dan ook de verrassing toen havenwethouder Kajsa Ollongren vorige week aankondigde dat de PTA moet verkassen. De centrale ligging is een groot pluspunt voor Amsterdam als cruisehaven. Toch wordt een nieuwe plek gezocht bij de Noorder IJplas, Coenhaven of Houthavens. Het wordt te druk in hartje stad.

Daarmee suggereerde Ollongren dat het de cruisepassagiers zijn die de stad verstoppen, terwijl het gaat om anderhalf procent van de toeristen. Ze noemde in één adem het massatoerisme dat een winkelbestand oproept waar je hooguit een sleutelhanger of pizzapunt kunt kopen.

En dat terwijl vorig jaar nog bleek dat passagiers hier gemiddeld 71,20 euro stukslaan. Als ze hun cruise in Amsterdam beginnen of eindigen, kan dat gemakkelijk oplopen tot het drievoudige. Dus waarom plots zo bruusk tegen de PTA?

Tanden laten zien
In de haven kan men het niet anders verklaren dan dat Ollongren haar tanden wilde laten zien, kort nadat ze in deze krant het verwijt had gekregen dat ze in het druktedebat werd overvleugeld door burgemeester Van der Laan.

Maar als dat zo gaat, zo grillig, wat zegt dat dan over de haven? Er wordt met ze gesold, zo voelen de bedrijven dat. Dat geeft ondernemers die miljoenen investeren geen veilig gevoel.

Nu zijn er best steekhoudende argumenten om cruises niet in hartje stad te laten eindigen. Omdat de PTA vlakbij de straten met de meest vervuilde lucht van het land ligt. Of omdat cruiseschepen niet te verenigen zijn met bruggen naar Noord. Dán zouden we het begrijpen, wordt vanuit de havengemeenschap gezegd.

Eén mogelijke redenering raakt nog aan het massatoerisme. Er wordt met de gedachte gespeeld om de PTA te gebruiken voor riviercruiseschepen. Aan de De Ruijterkade komt dan ruimte vrij voor rondvaartboten, die op hun beurt hun steigers aan het Damrak achterlaten. Dat geeft lucht, op het drukste plekje van de stad.

Fietsbruggen
Maar dat waren niet de argumenten van de wethouder. Die zei botweg: het gaat om de drukte die de cruisepassagiers veroorzaken. Onaangekondigd, bij een debat over een heel ander onderwerp: de mogelijkheid van fietsbruggen over het IJ.

Op dit moment wordt nog druk gerekend aan de kosten en opbrengsten van bruggen. In de haven roept het bange vermoedens op dat de brugdiscussie een gelopen race is. Voor de op- en overslagbedrijven staat veel op het spel: als bruggen niet berekend hoeven zijn op cruiseschepen, zijn ze al gauw te laag voor schepen op weg naar het Duitse achterland.

En dat op een moment dat het Havenbedrijf zich slecht kan verweren. CEO Dertje Meijer is ad interim opgevolgd door Koen Overtoom, de volgende directievoorzitter wordt benoemd door de aandeel­­houders. In dit geval: het college van b. en w. Oftewel: wethouder Kajsa Ollongren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden