Havenbedrijven: 'Rijkswaterstaat moet beter communiceren bij aanleg zeesluis'

Wil de bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden een succesvolle onderneming worden, dan zal opdrachtgever Rijkswaterstaat haar communicatie sterk moeten verbeteren.

De sluis bij IJmuiden, die in 2019 opgeleverd moet worden Beeld Fotostudio Honing Beverwijk
De sluis bij IJmuiden, die in 2019 opgeleverd moet wordenBeeld Fotostudio Honing Beverwijk

Dat stelt branchevereniging Oram, waarin 600 bedrijven en organisaties uit het Amsterdamse havengebied verenigd zijn. 'De huidige sluis was vorig jaar meermaals langdurig gestremd', zegt Oram-directeur Kees Noorman. 'Toen was het voor veel bedrijven al onduidelijk hoe de planning in elkaar stak. Dat heeft grote gevolgen voor bedrijven. Een stilliggend schip kost al gauw 35.000 euro per dag. Dat is toen voor gekomen.'

Bommen
Ook de communicatie over het verwijderen van oude explosieven uit de Tweede Wereldoorlog is Oram niet bevallen. 'Wij zien in de bommen zelf geen probleem, maar wel in de manier waarop Rijkswaterstaat het nieuws zonder overleg naar buiten bracht. Helemaal gezien de internationale setting van de haven. Daardoor kiezen bedrijven sneller voor een buitenlandse haven.'

Omdat de bouw van de nieuwe sluis onvermijdelijk bedrijven en organisaties die in de haven werken zal hinderen, is Oram extra kritisch op Rijkswaterstaat. 'Er moet wat ons betreft bij elke stap beter gesproken worden', zegt Noorman. 'Er werken 50.000 mensen uit de regio Amsterdam in de haven. De sluis is goed voor de haven, laat de communicatie van Rijkswaterstaat dat ook zijn.'

Morgen vindt een ontmoeting plaats tussen Rijkswaterstaat en Oram. Deze stond al gepland voor de noodkreet van vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden