PlusConcertrecensie

Harry Styles redt het prima zonder One Direction (***)

Die zeldzame ouwe lul in de zaal hoort hoe goed Harry Styles heeft geluisterd naar jarenzeventigklassiekers, voor de aanwezige tienermeisjes is deze muziek zo actueel als maar kan.

Harry Styles in actie in de Afas LiveBeeld Paul Bergen

Is er leven na een boyband? Ja hoor, Justin Timberlake en Robbie Williams bouwden na hun lidmaatschap van respectievelijk *NSYNC en Take That een bonafide solocarrière op.

De volgende die dat pad lijkt te gaan bewandelen is Harry Styles, bekend geworden als lid van One Direction. Zijn eerder dit jaar verschenen solodebuut was een verrassend leuke plaat met naar de jaren zeventig knipogende softrock. Nu is hij op tournee.

Het rondje Europa brengt hem in Nederland naar Afas Live. Hij kent de omgeving, want met One Direction trad hij op in zowel de Arena als de Ziggo.

Die laatste had hij waarschijnlijk ook op eigen kracht kunnen volkrijgen, maar het is wel zo leuk dat hij zijn Nederlandse podiumdebuut maakt in een voor zijn doen intieme zaal. Een roodpluchen gordijn suggerereert een nachtclubsfeertje.

Voordoek
Aan het begin van de avond is er ook nog een voordoek. Als daar om negen uur het silhouet van een figuur met gitaar op is te zien - Styles natuurlijk, in Elvispose - klinkt het of een formatie F16's laag over de Afas scheert.

Oh ja, even vergeten hoeveel herrie tienermeisjes met elkaar kunnen maken.

Want Harry Styles mag dan nu andere muziek maken, zijn publiek is grotendeels nog het hetzelfde als ten tijde van One Direction: jong en voor zeker 95 procent vrouwelijk.

De allerfanatiekste van Styles' aanbidders lagen zondag al voor de deur. Dat zijn nu de bevoorrechten die een plek in het vak vlak voor het podium hebben.

Daar, maar ook elders in de zaal wordt driftig gezwaaid met regenboogvlaggetjes, zoals dat overal gebeurt waar Styles optreedt. Zelf draaft de zanger later ook met zo'n pride-vlag over het podium.

De symboliek zal zijn: de Afas is vanavond een zogeheten safe place waar iedereen kan zijn wie hij, nou ja, vooral zij dus, wil zijn. Dat mag modieus lijken, maar de saamhorigheid in de zaal is voelbaar.

Tien liedjes staan er op Styles' debuut. Hij zingt ze allemaal. Omdat je daar geen heel concert mee vult, voegt hij er ook wat covers aan toe. Zo zingt Styles The Chain van Fleetwood Mac. Van die jarenzeventigklassieker Rumours.

En ja, zijn eigen songs zitten ook vol verwijzingen naar popmuziek uit het verleden. The Beatles, Elton John, The Stones, Stealers Wheel, David Bowie; Styles heeft hun platen hoorbaar met aandacht bestudeerd.

Ouwe lul
Maar dat hoort die zeldzame ouwe lul in de zaal, voor al die meisjes is deze muziek zo actueel als maar kan. Styles Bowie-pastiche Sign Of The Times kan op evenveel enthousiasme rekenen als twee ook gespeelde nummers van One Direction.

Styles redt het prima zonder die andere One D'ers. Zijn eigen songs blinken vooralsnog niet uit door originaliteit, maar hé, die jongen is pas 23. En volgend jaar komt hij weer, zegt hij, waarna voor de zoveelste keer zo'n kudde straaljagers lijkt over te vliegen, F-35's dit keer.

Lees terug: 70 uur in de rij voor Harry Styles: 'Gezellig, koud en pijnlijk'

Harry Styles
Gehoord Afas Live, Amsterdam, gisteravond
Oordeel ***

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden