Plus

Hardcore Henry neemt het niet nauw met fatsoensnormen

Als Hardcore Henry wakker wordt en erachter komt dat zijn lichaam deels uit synthetische mechanica bestaat, moet hij direct op de vlucht voor een rits vijanden.

null Beeld -
Beeld -

De schurk in Hardcore Henry is er een van de praatgrage soort. Ergens halverwege de dollemansrit neemt spraakwaterval Akan een honkbalknuppel ter hand, en dreunt hij eerst wat feiten op voor hij toeslaat. "In Rusland worden jaarlijks honderdduizend honkbalknuppels verkocht, en maar vijftig ballen. Dat zegt alles over het populairste Russische tijdverdrijf."

De monologen van Akan ondermijnen de stootkracht van de film, maar in zijn verkoopstatistieken ligt de essentie van Hardcore Henry besloten. Het debuut van de Russische filmmaker Ilya Naishuller beukt negentig minuten op de kijker in, en wie er de lol van inziet neemt de flagrante schending van alle fatsoensnormen en spelregels graag voor lief.

Videogame stijl
De met GoPro-camera's opgenomen film is volledig gedraaid vanuit het perspectief van Henry, van wie we alleen de handen en voeten zien. Het is een stijlmiddel dat in films weinig gebruikt werd, maar in videogames normaal is. Als first person shooter ontbeert Henry een stuurknuppel, maar Naishuller slaagt er lang in dat gemis te compenseren.

Hardcore Henry

Regie Ilya Naishuller
Met Sharlto Copley, Danila Kozlovsky, Haley Bennett
Te zien in Arena, De Munt

Het gaat er bruut aan toe. Henry ontwaakt, ontdekt dat zijn lichaam deels uit synthetische mechanica bestaat, en krijgt meteen een legioen tegenstanders voor de kiezen. Dat legioen is schier onuitputtelijk, en zal hem in en rond Moskou op alle mogelijke manieren proberen uit te schakelen. Meer voorkennis bederft de pret, want de film werkt alleen omdat Naishuller in moordend tempo de ene verrassende haarspeldbocht na de andere neemt.

Het is jammer dat de inventiviteit van de maker na een uur is uitgeput, en dat hij vervolgens in de monologen van Akan (Danila Koszlovsky) en beroepsmalloot Sharlto Copley een plotje van niks uit de doeken doet. Zo loopt de Russische adrenalinemachine vast op restanten van de ouderwetse verhalende cinema, waar een kolossale eindbaas een gepast explosief slotakkoord had moeten geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden