Hard Paint

Plus Filmrecensie

Hard Paint toont bittere realiteit van homovijandig Brazilië

Hard Paint Beeld -

Filipe Matzembacher en Marcio Reolon hebben van Hard Paint een sterke karakterstudie gemaakt over een homoseksuele twintiger die moet overleven in een homovijandige maatschappij.

Soms vraag je je na een film af hoe het verder zal gaan met een personage. Zoals na Hard Paint met twintiger Pedro, die in de Zuid-Braziliaanse stad Porto Allegre moet overleven in een homovijandige maatschappij.

Hoe moet deze kwetsbare homo zich staande houden nu Brazilië met Jair Bolsonaro een president heeft die opmerkte dat hij liever een dode dan een homoseksuele zoon zou hebben? Hoe moet je als homo leven in een land waarin een federale rechter besliste dat psychologen homoseksualiteit als een ziekte mogen ­behandelen?

Bittere realiteit
Voor alle duidelijkheid: Hard Paint is geen documentaire, maar een speelfilm. Maar wel één die een bittere realiteit weergeeft, want er zullen veel jongens als Pedro in Brazilië rondlopen.

Hard Paint is een overtuigend debuut van Shico Menegat. Pedro is een schuwe, verlegen en in zichzelf gekeerde jongen, maar in de besloten wereld van zijn appartement, waarin hij met zijn zus Luiza (Guega Peixoto) woont, filmt hij zichzelf met een webcam in erotische performances, die tegen betaling kunnen worden bekeken.

Hij smeert zich in met fluorescerende verf, zodat zijn lichaam in het donker voor de webcam oplicht. Pedro verdient er onder de naam NeonBoy net genoeg geld mee om zich in leven te kunnen houden.

Hij is not amused als hij merkt dat een andere jongen, Leo (Bruno Fernandes), zijn idee om zich in te smeren met oplichtende bodypaint heeft gepikt, en zich ook ­tegen betaling voor een webcam erotisch uitleeft.

Verrassend genoeg leidt een ontmoeting tussen de twee niet tot een akelige confrontatie, maar voelen zij zich tot elkaar aangetrokken en gaan verder als webcamduo. Leo is het tegendeel van Pedro: hij is open en spontaan en heeft een netwerk van vrienden, waarin hij Pedro introduceert.

Perspectiefloos
Eind goed al goed? Zo simpel is voor Braziliaanse ­homo's de werkelijkheid niet. Filmmakers Shico Menegat en Bruno Fernandes kennen die uit eigen ervaring: net als hun hoofdpersoon wonen zij in Porto Allegre en weten ze hoe het is om er als homo te leven.

Hard Paint

Regie Filipe Matzembacher en Marcio Reolon
Met Shico Menegat, Bruno Fernandes
Te zien in Het Ketelhuis, De Munt, De Uitkijk

Als we Hard Paint moeten geloven, is Porto Allegre een perspectiefloze stad, waaruit iedereen die de kans krijgt vertrekt. Leo noemt de stad het vagevuur, het christelijke tussenstation op weg naar de hemel of de hel. Pedro's zus Luiza gaat weg als ze een baan krijgt aan de andere kant van Brazilië en ook Leo wil er weg, om elders een dansopleiding te gaan volgen.

Het maakt het leven voor Pedro, die nauwelijks in staat is vrienden te maken, nog eenzamer dan het al was. Tot overmaat van ramp loopt er een rechtszaak tegen hem, waarvan de reden later duidelijk wordt.

Pamflet
Hard Paint had makkelijk een sociologisch-politiek pamflet kunnen worden, dat Pedro's ellendige situatie uitsluitend wijt aan de homofobe Braziliaanse maatschappij, maar de makers zijn niet in die valkuil gevallen.

Ze hebben een sterke karakterstudie gemaakt, die laat zien dat een persoon altijd wordt gevormd door een interactie van individuele eigenschappen met omgevingsfactoren. Pedro laat zich door de homofobe Braziliaanse maatschappij naar beneden trekken, maar Leo reageert erop door een beschermende vriendenkring te creëren.

Dat Hard Paint, dat de prijs voor beste lgbt-film op het filmfestival van Berlijn won, toch met een sprankje hoop eindigt, is het enige ongeloofwaardige aan de film. De wens is de vader van de gedachte. Wij houden ons hart vast voor Pedro's verdere leven in Bolsonaro's Brazilië.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden