Column

Hans halveert: Oké, Ralph, mag ik de rekening?

Hans van der Beek - een dikke, kettingrokende, bewegingsloze mid-veertiger met een grote dorst bovendien - gaat helemaal op de gezonde toer. Lifestyle coach Ralph Moorman neemt hem aan het handje naar een gezond en wat langer leven. Wekelijks doen ze verslag. Reageren? www.facebook.com/hanshalveert

null Beeld Floris Lok
Beeld Floris Lok

Hans
Zaterdag, bijvoorbeeld. (Ik moet van Ralph in detail mijn voeding bijhouden.) Ik ontbijt met vier rijstwafels met zalm, dille en wat citroensap. Daar drink ik twee koppen koffie bij. Dit alles schrijf ik keurig in een blocnote. Ik voel me een klein kind.

In de ijskast staat een anderhalve literfles met koud water, minimaal aangelengd - meer voor de kleur dan de smaak - met suikervrije aanleng, bosvruchten. Daarvan drink ik deze ochtend een aantal glazen. Drie, om precies te zijn. Dat weet ik zeker, dat staat namelijk in mijn blocnootje: er staat 'water' en daarachter 'III', drie turfjes. (Ik word hier een beetje verdrietig van.)

Als lunch eet ik opnieuw rijstwafels, twee met geitenkaas en één met zalm. Ik drink één koffie en turf nog een water. Mocht ik in de namiddag nog trek krijgen, dan wandel ik naar de viskraam voor een haring, misschien twee. Ik ben goed bezig.

Dan gaat de telefoon.

Een paar vrienden zijn er bijna met hun bootje - verrassing! Even een gezellig pilsje in de haven? Een uurtje of zo, dan zijn ze weer weg, heus. En als ik wil, mag ik best thee bestellen, hoor, daar zijn ze tolerant in.

Het leven van een Halverende Hans gaat niet over rozen.
Er zijn mensen die dat kunnen: op een lome zaterdagmiddag met een stel mannen in de kroeg zitten, en dan geen bier bestellen, of een Chouffe, of bokbier als het buiten hard waait. In mijn vriendenkring komen die mensen niet voor.

Als ik even later het café binnenkom, staat de tafel al vol bier en bestelt iemand net een schaal kaas en worst, en weet je wat, doe ook maar een bittergarnituur. Kijk, dat zijn nou mensen in mijn vriendenkring.

Welnu, ik heb mezelf deze middag overtroffen. Nul bitterballen, nul, meneer. Daar zijn getuigen van. Ik heb, op een zaterdagmiddag in de kroeg nog wel, alleen gezond gegeten. Een bakje Amsterdamse uitjes. Oké, en twee schijfjes leverworst. En twee of drie blokjes kaas, maar daar zat nauwelijks mosterd op. Ja, en die twee bokbier natuurlijk.

Waar het even om gaat: geen bitterballen voor deze jongen.
Bovendien heb ik die haring, misschien twee, dus niet gegeten en dat scheelt ook calorieën, mag ik toch zeker aannemen.

Mijn avondeten bestaat uit een salade van drie pruimtomaten, een komkommer, een rode paprika, een zoete rode paprika, rode ui en feta. Erbij eet ik twee filetlapjes (onsje of tweeëneenhalf) uit de oven, barstensvol gyroskruiden uit zo'n kant-en-klaarzakje, met een half bakje tzatziki.

Ik drink nog twee glazen aanlengwater en twee mokken zoethoutthee. Af en toe loop ik naar de ijskast voor een paar happen van de salade die over is. Die gaat in de loop van de avond op.

Oké, Ralph, mag ik de rekening?

Personal coach Ralph Moorman
Oh oh oh Hans, ik weet wel zeker dat je met het dagschema van zaterdag af gaat vallen, maar blijvend afvallen? Ik betwijfel het.

Het ontbijt lijkt me prima vullend, maar de lunch en het avondeten zijn wel erg karig. Ik eet zelf beduidend meer dan jij en heb contouren van een sixpack.

Natuurlijk kennen we het verhaal van genen en zware botten, maar dit is echt marginaal. Het is eerder een levensstijl aanleren van de familie dan dat je genetisch benadeeld zou zijn.

Het is belangrijk een goed ontbijt, rijke lunch en avondeten te hebben. Deze lunch en diner zijn echter tussendoortjes in plaats van maaltijden. Een kerel als jij kan echt wel vijf of zes goed belegde rijstwafels hebben, en zorg dat de lunch en diner ook koolhydraten bevatten, zoals zilvervliesrijst, quinoa, aardappel, zoete bataat of peulvruchten; dan houd je het veel langer vol.

Natuurlijk moet je minder eten, maar deze trucs zorgen ervoor dat je op lange termijn gemiddeld minder eet. Je eet meer van het goede en daardoor minder van het slechte.

Maar de rest van je leven met discipline en rantsoen, dat maakt niet gelukkig en is vrijwel nooit succesvol.

null Beeld Floris Lok
Beeld Floris Lok
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden