Column

Hans Halveert: 'Ik zucht, steun, blaas en maak geluiden die alleen intimi van mij kennen'

Hans van der Beek - een dikke, kettingrokende, bewegingsloze mid-veertiger met een grote dorst bovendien - gaat helemaal op de gezonde toer. Lifestyle coach Ralph Moorman neemt hem aan het handje naar een gezond en wat langer leven. Wekelijks doen ze verslag. Reageren? www.facebook.com/hanshalveert

null Beeld Floris Lok
Beeld Floris Lok

Hans
Ik beweeg niet graag. Ik word daar moe van en ga ervan zweten, en met beide doe ik niemand een plezier. Of zoals een vriend het graag zegt: 'Sporten is voor dieren.'

Ik stap mijn nieuwe wereld binnen, die van Mobilis Fitness te Buitenveldert. Ralph heet me van harte welkom, we gaan eerst even opwarmen. Ik moet op een apparaat gaan staan met grote voetpedalen en handstangen. Die bewegen als ik dat ook doe. Het ding heet een crosstrainer. Ik had nog nooit van een crosstrainer gehoord.

Na een paar minuten kijk ik opzij. Ralph, opgewekt: 'En? Hoe voelt dit?'

Ik zoek naar woorden. Dat lukt niet.

Ralph: 'Jaha. Bewegen, hè.'

Na vier minuten mag ik eraf. Het tintelt in mijn benen. Maar ik ben hier niet voor de duursport, ik ben hier voor de fitness. Echt iets voor mij, dat ga ik leuk vinden, zei Ralph.

Hij geeft me twee gewichten. Die zijn elk tien kilo, nog zwaarder dan een kratje bier dus. Hij doet voor hoe ik door mijn knieën moet zakken, met de kont naar achter en een rechte rug.

Eerst ga ik een paar keer droogzakken, nogal een evenwichtsdingetje. Ralph: 'Met gewichten gaat het beter. Dan zak je vanzelf omlaag.' En zo is het.

Ik zak. Een keer of tien. Ralph complimenteert me met mijn rechte rug. Na een korte pauze moet ik nog een keer. Alles gaat hier in twee setjes van tien, zo blijkt al snel.

Ik moet op bankjes gaan zitten en gewichten trekken, gewichten duwen, dan weer met mijn benen, dan weer met mijn armen. Elk apparaat spreekt een andere spier aan, spieren die ik nooit eerder heb aangesproken. 'Mooi. Dat in- en uitademen,' zegt Ralph.

Tussendoor schrijf ik af en toe iets in mijn blocnootje. Een pen over papier bewegen: zelfs dat wordt elke keer zwaarder.

'Buikoefeningen doen we maar niet,' zegt Ralph. 'Dat is niet leuk.'

Neuh, die zit toch alleen maar in de weg. Dank je, Ralph.

Van Ralph moet ik mijn grenzen opzoeken - die zijn snel gevonden - en daar dan twee keer doorheen gaan. Dat is lekker, voel ik dat niet, hoe lekker dat is?

Ik zucht, steun, blaas en maak geluiden die alleen intimi van mij kennen. Ralph is trots op me, maar hij ziet nog behoorlijk wat rek: 'Eigenlijk had ik mijn assistente moeten sturen. Daar ben je vast gevoelig voor.'

Een kwartier verstrijkt, een half uur, misschien langer, plaats en tijd worden op zulke momenten relatief. Dan mag ik twee minuten roeien, als cooldown.

Ralph, daarna: 'Zo. Niks meer aan doen. Nummer één, jongen! Laat je me weten hoe je je morgen voelt?'

Ik stap onder de douche. Inzepen voelt als een oefening op zo'n ijzeren apparaat, afdrogen als de tweede, nog zwaardere ronde.

Ik start mijn auto. Dat gaat nog net.

Ralph
Zo, de kop is er af! De eerste training van Hans ging erg goed. Ik vreesde dat ik hem halverwege de training met een ultralage bloedsuiker van de grond zou moeten trekken met een suikerklont onder zijn tong, maar dat was absoluut niet het geval.

Hans bleef tot het eind grappen maken zoals ik hem ken. Daarom is krachttraining ook ideaal voor hem, omdat er tijdens de rustpauzes tussen de sets tijd is voor gezelligheid. Als we de grote spiergroepen trainen, zoals benen, rug en borst, schiet zijn hartslag omhoog en zo is hij eigenlijk ook met een conditietraining bezig, terwijl hij dat helemaal niet zo in de gaten heeft. Hij hoeft dus niet uren op saaie cardioapparaten door te brengen. Als hij twee keer in de week een uurtje aan intensieve krachttraining doet, is dat voldoende. Afvallen doe je uiteindelijk toch vooral in de keuken.

De trainingen zijn vooral belangrijk voor de opbouw van spiermassa, plezier en de verbetering van conditie en fitheid. Daarom zijn de rustpauzes tijdens de training ideaal. Dan is er tijd om Hans te helpen met zijn voeding en blijvende gedragsverandering.

null Beeld Het Parool
Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden