Hans halveert: 'Een pistoletje kip-saté was het niet'

Hans van der Beek - een dikke, kettingrokende, bewegingsloze mid-veertiger met een grote dorst bovendien - gaat helemaal op de gezonde toer. Lifestyle coach Ralph Moorman neemt hem aan het handje naar een gezond en wat langer leven. Wekelijks doen ze verslag. Reageren? www.facebook.com/hanshalveert

Hans van der Beek Beeld Floris Lok

Hans

Een dieet neemt nooit eens vakantie en dat botst nogal met de vakantiedagen van mij. Hoewel, dieet, dieet. Ik mag van Ralph geen dieet zeggen. Een dieet volgens het Wetboek van Moorman is jezelf dingen ontzeggen en dat houdt geen mens eeuwig vol. Ik moet mijn nieuwe eetpatroon niet zien als een dieet, maar als mijn nieuwe zelf, mijn standaard, mijn (kom er maar in Ralph!) 'blijvende gedragsverandering'.

Ik zie dat anders. Ik zie het als vasten. Afknijpen. Mezelf tekortdoen.
Voorbeeld. Ik eet tijdens de lunch een salade met tonijn, of zelfs zalm, beetje dille erbij, prima. In de wereld van Ralph zou ik dan moeten denken: potverdikkie, zie je nou wel dat je prrrrrima kunt lunchen, gezond én lekker, bijvoorbeeld met een salade met tonijn of zelfs zalm met wat dille erbij!

Ik denk: een pistoletje kip-saté was het niet.

Natuurlijk, het is best mogelijk lekker te eten terwijl dat stiekem best gezond is, maar ik zie gewoon niet wat ik allemaal wel kan eten. Ik zie wat ik niet eet, of minder, of te weinig.

Dat is voor mij diëten. Mijn leven nu. Wat ik allemaal niet eet, of veel te weinig.

Afzien.

Onthouding.

Een culinair celibaat.

(Nee Ralph, ik ben er nog lang niet.)

Maar goed, het moet nu eenmaal en het nieuwe eten is inderdaad langzaam in mijn routine geslopen. Niet te veel, Hans, niet te vaak en vooral: niet te lekker. Is niet goed voor je. Beetje beheersing. Dan geniet je ook wat meer van uitzonderingen, in plaats van die gedachteloos naar binnen te schuiven.

Mijn mantra: meestal gaat het goed. Maar dan wordt het vakantie.
Vakantie is vrijaf voor elke routine. Op vakantie gaan alle teugels losser. Op vakantie is het: ah joh, het is vakantie.

Als ik alleen ben, haal ik de rommel gewoon niet in huis, en dan gaat het nog wel, maar nu waren mijn mannetjes drie weken bij me en dat moest natuurlijk een feestje worden. Tegen puberzonen zeg je niet: kom op, mannen, best lekker zo'n rijstwafel met geitenkaas en vooruit, we doen eens gek: we snipperen er wat rode ui overheen.

En dat bedoel ik niet eens de chips en snoep die opeens weer in de kast lagen - ook! - maar gewoon het avondeten. Voor mij is salade en wat vlees inmiddels een prima maaltijd, maar mijn jongetjes moeten iets hebben wat meer op de schijf van vijf lijkt. Aardappeltjes (uit de oven), pasta, rijst. Witte rijst dan, want kook voor dat volk zilvervliesrijst en ze bellen de Kindertelefoon. En dan zit papa toch weer mee te happen.

Ik beklaagde me daar laatst over tegen Ralph. Hij zei: 'Hou eens op met smoesjes verzinnen en verzin liever oplossingen' - wat best streng klonk.

Ralph

Hans durft nog steeds niet zijn voedingsschema bij te houden en aan mij op te sturen, en zo lang hij resultaat heeft, maak ik me nog niet echt druk over deze eigenwijze beginnende goeroe. Maar de column van deze week geeft mij een veel duidelijker beeld. Eindelijk geeft hij belangrijke informatie prijs over wat zijn eigen niet-Ralph-voedingsaanpak dan is.

Dieet betekent officieel eetwijze, maar het staat in de volksmond meer voor rantsoen en vasten. En dat heeft hij dus inderdaad gedaan. Groente met tonijn vrijwel zonder saus is voor mij geen maaltijd, maar een tussendoortje oftewel rantsoen. Waar zijn de complexe koolhydraten zoals zilvervliesrijst, zoete aardappel, granen (liefst glutenvrij) en peulvruchten?

Op alleen groenten en een eiwitbron houdt een gemiddeld mens het maar negentig minuten vol. Als zijn lunch een karige salade is, zoekt hij halverwege de middag al naar iets om te snaaien. En ook bij een avondmaaltijd die te magertjes is, is het natuurlijk lastig later op de avond de chips te laten staan.

Leuk om de halverende Hans laagje voor laagje af te pellen en hem nu te gaan leren hoe hij door drie complete maaltijden op een dag te nemen het veel makkelijker kan maken voor zichzelf.

Ralph Moorman Beeld Floris Lok
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden