Handel in schone lucht

AMSTERDAM - Amsterdammers kunnen een aandeel nemen in een stukje lucht in de hoofdstad. Dat kost hen weliswaar niets, maar ze moeten wel beloven dat ze zich zullen inzetten voor een gezondere lucht.Wethouders Marijke Vos (milieu) en Tjeerd Herrema (verkeer) verhandelden woensdag het eerste aandeel, compleet met een slag op de gong van de Effectenbeurs in Amsterdam.

De aandelen maken deel uit van de campagne 'Amsterdammers geven de stad gezonde lucht'. Die moet mensen die werken en wonen in de stad ertoe aanzetten zich hard te maken voor een betere luchtkwaliteit. De actie is onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit van de gemeente, waarin tientallen maatregelen staan om de uitstoot van fijnstof in de stad terug te dringen.

Op de website www.gezondelucht.amsterdam.nl kunnen belangstellenden een stukje in de stad uitkiezen waar ze een aandeel van willen. Ze beloven in ruil daarvan bijvoorbeeld dat ze zoveel mogelijk de fiets of het openbaar vervoer nemen, hun bezoekers attenderen op de P+R parkeerterreinen, een schone auto rijden en die voor korte ritjes in de stad laten staan. De gemeente doet ook een aantal tegenbeloftes, zoals meer en betere faciliteiten voor fietsers en een schoner en zuiniger wagenpark.

Behalve de aandelenhandel komen er in de stad verder aanplakbiljetten met teksten als 'Gezonde lucht is geen gebakken lucht' en 'Er hangt iets moois in de lucht'. Bij het Centraal Station komt bovendien een poster met een bedankje aan passanten voor het feit dat ze de trein hebben genomen. Op de lokale televisiezender AT5 zijn spotjes te zien waarin bekende Amsterdammers vertellen hoe de lucht in de stad schoner kan worden. (ANP)

www.gezondelucht.amsterdam.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden