Hamilton: UCI verdoezelde positieve test Armstrong

Wielrenner Lance Armstrong testte positief op epo in de Ronde van Zwitserland in 2001, maar die test verdween in de doofpot dankzij de wielerfederatie UCI. Dat beweerde voormalig ploegmaat van de Texaan Tyler Hamilton in het CBS-programma '60 Minutes' gisteravond.

Tyler Hamilton (links) en Lance Armstrong in actie tijdens hun actieve carrière. Beeld REUTERS

'Ik weet dat hij een positieve heeft getest op epo, in de Ronde van Zwitserland in 2001. Dat vertelde hij me. Hij was er heel rustig onder, zei het tussen neus en lippen door en lachte erom,' aldus de voormalig topwielrenner, die zelf twee keer is betrapt op doping.

'Er is toen gezorgd dat de test verdween. Ik weet niet alle details, maar ik weet dat de mensen van Lance en de UCI een manier hebben gevonden om het te verdoezelen. Dat heeft Lance mij zelf verteld,' aldus Hamilton.

CBS bleek ook te beschikken over een brief van het Amerikaanse Anti-Dopingagentschap (USADA), waarin het Zwitserse laboratorium de stalen uit 2001 'verdacht' en 'consistent met epo-gebruik' noemt. Ook heeft het hoofd van het laboratorium destijds onder druk van de UCI een ontmoeting gehad met Armstrong en zijn ploegleider Johan Bruyneel, om het over de test te hebben.

Het Zwitserse lab zou verder onder ede aan de FBI een verklaring hebben afgelegd. Daarin zou volgens 60 Minutes door de directeur van het laboratorium zijn gezegd dat de UCI erop aandrong de casus van de verdachte dopingtest te laten rusten. Armstrong en Bruyneel zouden kort daarna 25.000 dollar (18.000 euro) en vervolgens nog eens 100.000 dollar (70.000 euro) hebben overgemaakt aan de UCI. Bruyneel, de UCI en Armstrong ontkennen alle beschuldigingen die gemaakt zijn in het programma.

Eerder deze week meldde CBS al dat Hamilton zag hoe Armstrong epo injecteerde. Gisteren bleek dat Hamilton de zevenvoudig tourwinnaar epo zag injecteren tijdens de Tour de France van 1999 en vlak voor de edities van 2000 en 2001. Ook voormalig ploegmaat George Hincapie gaf volgens CBS een dergelijke verklaring aan federale onderzoekers.

Mark Fabiani, de advocaat van Armstrong, hekelde de aanpak van CBS: 'In deze hele berichtgeving heeft CBS een serieus gebrek aan journalistieke eerlijkheid getoond en sensatie verkozen boven verantwoordelijkheid,' aldus Fabiani. 'CBS heeft ervoor gekozen te vertrouwen op dubieuze bronnen, daarbij volledig de bijna vijfhonderd negatieve tests van Lance en die van zijn ploeggenoten en tegenstanders negerend.'

Beeld afp
Beeld epa
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden