Hamilton doet dagje Amsterdam

AMSTERDAM - ''Lewis, dit is je vader.'' Formule 1-coureur Lewis Hamilton heeft een vraag niet goed begrepen, waardoor vader Hamilton - tevens manager - even ingrijpt. Hamilton, vicewereldkampioen Formule 1, lanceerde zichzelf gisteren in de Amsterdamse Theaterfabriek als 'de mondiale merkambassadeur' van Reebok. In Amsterdam, omdat in Zuidoost het hoofdkantoor van het sportmerk staat.

Tot dusver moest de Adidasdochter het doen met voetballers als Thierry Henry, Iker Casillas of Andrei Sjevtsjenko, tennister Jelena Jankovic of basketballer Allen Iverson. Maar ook vergeleken bij hen is Hamilton buitencategorie.

Reebok betaalt de coureur ongeveer 12,5 miljoen euro voor ten minste drie jaar promotie; naar verluidt, want over dit soort overeenkomsten worden nimmer details verstrekt. In ruil dient hij op te draven bij evenementen en in commercials van het sportmerk.

Hamilton doet het met verve. Van hem geen monotone verhandelingen, waar zijn Finse collega's Kovalainen en Räikkönen om bekend staan, maar professioneel-nonchalant opgelepelde anekdotes. Geen frontale productreclame, maar een vriendschappelijke uitleg over hoe prettig het is strakzittende sportkledij te dragen die niet schuurt.

Reebok grijpt die behoefte aan handzame trainingkleding aan om eens in de zes maanden een compleet nieuwe collectie rond Hamilton te lanceren, begeleid met veel, heel veel reclamegeweld.

Ondanks de sportieve voordelen is de Reebokdeal vooral financieel een leuke bijkomstigheid voor de coureur, die voor zijn contract bij renstal McLaren in vijf jaar al ongeveer negentig miljoen euro krijgt, plus nog allerlei douceurtjes van de teamsponsors.

Daarnaast staat hij op het punt een sponsordeal met Pepsi te sluiten voor ten minste evenveel geld als Reebok hem betaalt. En vorig jaar kreeg de 23-jarige Brit een voorschot van 1,3 miljoen euro voor zijn autobiografie.

Hamilton wordt door marketeers nu op zo'n 630 miljoen euro voor zijn gehele carrière geschat, die door diezelfde marketeers wordt geacht nog zeventien jaar te duren. Veel belasting betaalt hij niet, als ingeschrevene van Genève, in Zwitserland.

Hamilton blijft er gewoon onder, zegt Hamilton. Dus beantwoordt hij de verkeerd begrepen vraag rustig nog eens, daartoe aangespoord door zijn vader, door tevreden knikkende Reebok- en Adidasbonzen, maar vooral door 12,5 miljoen euro. (HERMAN STIL)

Hamilton, vicewereldkampioen Formule 1, lanceerde zichzelf gisteren in de Amsterdamse Theaterfabriek als 'de mondiale merkambassadeur' van Reebok. Foto Amaury Miller Beeld
Hamilton, vicewereldkampioen Formule 1, lanceerde zichzelf gisteren in de Amsterdamse Theaterfabriek als 'de mondiale merkambassadeur' van Reebok. Foto Amaury Miller
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden