Halve Maen bakt er geen hout van tijdens NY400

Hoewel er in 1609 geen platbodems over de Hudson voeren en er voor bestwil aardig wat leugentjes in het verhaal en de uitwerking ervan zijn geslopen, klopt er van die nieuwe Halve Maen echt geen hout. Foto Kristel Nijssen Beeld
Hoewel er in 1609 geen platbodems over de Hudson voeren en er voor bestwil aardig wat leugentjes in het verhaal en de uitwerking ervan zijn geslopen, klopt er van die nieuwe Halve Maen echt geen hout. Foto Kristel Nijssen

NEW YORK - Dinsdagmiddag was een dag van tegenstellingen hier in New York. Met scènes die passen in de stripverhalen van Kapitein Rob.

Om de start van NY400 te vieren, voeren zo'n twintig historische schepen, waaronder platbodems, in linie over de Hudson, geflankeerd door hightech 'oorlogsschepen' van Nederlandse, Amerikaanse, Noorse, Canadese, Belgische en Engelse afkomst. De vaarroute lag direct langs het US vliegdekschip Intrepid waar onze staatssecretaris, hun burgemeester, onze prinses, onze kroonprins en hun minister van buitenlandse zaken met nog honderden genodigden hun openingsceremonie zouden houden. Een logistiek nauwkeurige operatie, want als de volksliederen spelen moet er niet net een saluutschot tussendoor knallen. Dus iedereen opletten en horloges gelijk zetten.

In linie varen betekent dat de boten allemaal 'in lijn' achter elkaar aanvaren. Verandert de ene van koers, volgt de ander zijn voorbeeld. De eerste boot, genaamd de Admiraal, bepaalt snelheid, koers en manoeuvre. Bij deze admiraalvaart waren drie afgesproken zaken van belang. Allereerst zou om 9.17 uur zou het marinefregat Hr. Ms. Tromp een saluutschot afvuren. Ten tweede zouden álle zeilboten op dat stopwatchmoment tegelijkertijd hun fok laten zakken. En op dat tijdstip zou de eerste historische boot lángs het vliegdekschip varen.

Die eerste boot was de replica van De Halve Maen, de boot van Henry Hudson die ... dat weet u nou wel. Hoewel er in 1609 geen platbodems over de Hudson voeren en er voor bestwil aardig wat leugentjes in het verhaal en de uitwerking ervan zijn geslopen, klopt er van die nieuwe Halve Maen echt geen hout. Met name de dieselwolken rond het schip en de enorme Amerikaanse vlag op het achtersteven zijn ridicuul; Het zeilschip voer 400 jaar geleden onder Nederlandse/VOC vlag. De Amerikanen zullen zich wel afvragen wat al die Nederlanders hier eigenlijk uitvoeren.

Ook de snelheid kwam ook niet helemaal overeen met de geschiedenis. Belangrijk? Zeker! Het zat namelijk zo. We kennen het Brabantse en het Academische kwartiertje. Maar als het consulaat, ministerie van Buitenlandse Zaken, de stichting NY400 én de koninklijke Marine met elkaar afspreken: om 9.17 uur gaat de fok omlaag, vaart de eerste boot langs én klinkt het saluutschot, dan moet dat ook om 9.17 uur gebeuren. Jammer genoeg kon de bruine vloot de naam Intrepid al lezen toen Maxima nog met Hillary en Bloomberg elkaars iPhone-downloads stonden door te nemen. Tegelijkertijd verscheen het eerste Nederlandse marineschip aan de horizon.

Dat dit verhaal toch goed afloopt is een voorbeeld van flexibiliteit, Hollands zeemanschap en inzicht. Als een man besloten álle boten de Admiraal te boycotten. Ze namen vaart terug en legden hun boten stil. De oorlogsschepen gaven juist een beetje extra gas en stipt om 9.17 uur gebeurde alles volgens het draaiboek waarna de volksliederen vrijuit konden verwapperen over de Hudson.

Op het officiële programma voor woensdagochtend staat onder meer de onthulling van het ontwerp van architect Ben van Berkel voor paviljoen op Battery Park. Daarna volgt onder meer de Battery Gardeners' lunch en de doop van de Henry Hudson-tulp.

Voor iédereen die speculeert over de ontmoeting tussen Max/Alex en Michelle/Barack: daar zijn mogelijkheden voor, omdat president Obama naar de memorial service van de in juli overleden televisiegrootheid Walter Conkrite gaat. Daarvoor landt hij met zijn helicopter 's morgens bij Wall Street om hoek van Battery Park. (KRISTEL NIJSSEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden