Plus

Haltes aangepast voor NZ-lijn: 'Ik mág me niet vergissen'

Het hele openbaar vervoer gaat zondag op de schop; alle haltes en abri's worden aangepast. Een gigantische operatie, die nu al in volle gang is. 'Deze operatie is te groot voor één ochtendje.'

GVB-medewerker Fikri Cekici vervangt de dienstregelingen bij bus- en tramhaltes, met het oog op het nieuwe schema dat zondag ingaatBeeld Tammy van Nerum

Zes telefoonboeken dik is de stapel minstens. Het zijn dienstregelingen voor abri's die Fikri Cekici op de achterbank heeft gelegd. Daarachter nog een forse stapel sheets die in de kaders op het dak van de bushokjes moeten komen.

Hij gaat er een ochtend over doen om het allemaal op te hangen, denkt de buitendienstman van GVB-afdeling Haltebeheer. "We zijn al even bezig en ik schat in dat we uiterlijk in de loop van zaterdag pas klaar zullen zijn."

Het is een monsteroperatie: het aanpassen van ­alle, álle, tram-, bus- en metrohaltes in de stad. Want als zondag de Noord/Zuidlijn officieel in gebruik wordt genomen, gaat er veel veranderen in het openbaar vervoer. Trams verdwijnen of rijden gewijzigde routes, bushaltes worden opgeheven of verlegd en dan is er nog de metrolijn zelf.

Beeld Tammy van Nerum
Beeld Tammy van Nerum

Alles hangt met alles samen, elke aanpassing in de rijtijden heeft gevolgen voor andere lijnen. De informatievoorziening voor de reizigers is dus geen kwestie van simpelweg de Noord/Zuidlijn intekenen met een dikke marker.

Passen en meten
Praat er Cekici niet over. Deze ochtend is hij, gewapend met een keukentrap, onder meer te vinden op het busstation bij Sloterdijk en op de tramhaltes rond de kruising van de Marnixstraat en de Rozengracht. Af en toe wist hij het zweet van zijn voorhoofd. "Reizigers hebben er geen idee van hoeveel werk het is om te zorgen dat het allemaal klopt, dat de goede dienstregeling op de goede plaats hangt."

En dat is dan nog maar het uitvoerende gedeelte van het werk: op het hoofdkantoor van het GVB wordt al een half jaar gebuffeld om ervoor te zorgen dat Cekici en zijn vijf collega's snel kunnen werken. "Het is allemaal voorbereid. Als ik zoals nu bij Sloterdijk aankom, moet ik blind een stapeltje dienst­regelingen kunnen pakken."

6

Zes GVB’ers van Haltebeheer voorzien alle abri’s en haltes van nieuwe informatie.

Beeld Tammy van Nerum
Beeld Tammy van Nerum

En dan is er nog het oeverloos passen en meten. Een half jaar geleden daalde Cekici al af in de tunnel van de NZ-lijn. "We moesten de vitrines toch goed opmeten om te weten welke dienstregelingen we erin konden ophangen. Een paar maanden later bleek dat ze er een prullenbak voor hadden gezet, en het raam niet meer open kon. Ach, het gebeurt allemaal."

Wandelende dienstregeling
De haltebeheerders werken de stad af in rayons. Met de meest verafgelegen haltes zijn ze al bijna klaar, zoals rayon 0, Zuidoost. Cekici, 38 jaar in dienst, blijkt een wandelende dienstregeling: hij strooit met nummers van buslijnen en kent alle aanpassingen die vanaf komend weekend ingaan uit zijn hoofd.

Het is pittig werk, zegt hij. Dat blijkt wanneer hij wordt aangesproken door een man die op de bushalte staat te wachten. Of dat niet handiger kan, wordt Cekici gevraagd. "Want het is nu donderdag en het gaat toch pas zondag in. Iedereen die nu op de dienst­regeling kijkt, wordt vals voorgelicht," zegt hij. Met luide stem discussiëren de mannen over wat handig is en wat niet. Later zegt Cekici: "Je kunt niet iedereen tevreden stellen, dit is een te grote operatie om in een ochtendje af te ronden. Ja, als ik kon toveren."

Gaat het verder wel goed? Cekici, die er niet man niet naar is om volmondig de efficiëntie van het GVB te bevestigen, denkt even na. Dan: "Meestal gaat het goed. Bijna altijd." En vergist hij zich zélf wel eens? "Vergissen? Ik mag me niet vergissen. Als ik me vergis, gaat het mis voor de reiziger."

Lees ook: Een sneller ov dankzij Noord/Zuidlijn, klopt dat wel?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden