Hallen eerste project van kleine financiers

De toekomstige passage in de oude tramremise. Illustratie © Stichting Trom

De renovatie van de voormalige tramremise De Hallen is het eerste grote project in Amsterdam dat grotendeels wordt ontwikkeld met privégeld. Ook een aantal ambachtelijke bedrijven steekt geld in De Hallen.

Dit zeggen de initiatiefnemers Co Stor, gemeentelijk projectleider van De Hallen en de Houthavens, en architect André van Stigt van de stichting de Tramremise Ontwikkelings Maatschappij (Trom). Zij spreken van 'crisisfinanciering.

Private partijen
Het leeuwendeel van de financiers bestaat niet uit banken, ontwikkelaars of woningcorporaties, maar uit private partijen, privépersonen en kleine bedrijven. Die steken eigen geld in het project.

Stor: 'Deze klus wordt voor minder dan de helft betaald door een bedrijf of een bank die aan de ene kant het geld geeft en er aan de andere kant geld voor moet lenen. Dat was in het verleden anders. Banken en ontwikkelaars maakten in concurrentie met elkaar bouwplannen en bouwden schulden op.'

Van Stigt benadrukt dat de kosten laag blijven dankzij de inzet van leerlingbedrijven en beginnende vaklieden. Die kunnen tegen lage tarieven werken. 'De keerzijde is dat diezelfde bedrijven geen hoge huur kunnen betalen,' zegt Van Stigt. 'Maar hoe lager de kosten, hoe gematigder de huren kunnen zijn.'

Subsidies
Van Stigt wijst op 'eindgebruikers' met smalle beurzen. 'Ook bijvoorbeeld de beginnende modeatelierbedrijven zijn gebaat bij lage huren. Dankzij subsidies kunnen sommige bedrijven hogere huren betalen. Maar die moeten weg als de subsidie stopt. Daarom werken we met lage kosten, zodat bedrijven er ook zonder subsidies kunnen blijven.'

Trom raamt de kosten van het Hallenproject op 35,2 miljoen euro. Triodosbank financiert niet meer dan ongeveer elf miljoen euro. Particulieren steken ruim 15 miljoen euro in het project. Zij kunnen dat aftrekken van de belasting, omdat het gaat om onderhoud van een rijksmonument. Een kwart van de investeringen komt van deelnemingen. Dat zijn bedrijven die deelnemen aan het project, zoals architectenbureau Van Stigt zelf, NV Stadsherstel, dat Hal 17 ontwikkelt, en Q-Park, dat 4,5 miljoen euro betaalt voor de parkeergarage.

De tramremise rond 1920.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden