Plus

Hail, Caesar! is een Hollywoods onderonsje

De film wil een hommage aan het Hollywood van de jaren 50 brengen, maar blijft een beetje hangen op het gebied van humor en sterke verhaallijn.

Populaire filmster DeeAnna Moran (Scarlett Johansson) Beeld -
Populaire filmster DeeAnna Moran (Scarlett Johansson)Beeld -

Dat de in de jaren vijftig geboren Ethan en Joel Coen hun filmervaringen in de jaren zestig en zeventig opdeden, zou je niet zeggen als je Hail, Caesar! ziet. Met de komedie brengen de broers een satirische hommage aan de Hollywoodcinema van de jaren vijftig, het Gouden Tijdperk van het studiosysteem. Een gouden film levert het niet op, want Hail, Caesar! voelt als een gemakzuchtig tussendoortje. Geen pakkende vertelling, maar een met een flinterdunne rode draad samengebonden verzameling sketches.

Hail, Caesar! speelt in 1951 in de Capitol Pictures Studios in Hollywood. Never a dull moment, want er is altijd wel een productie die uit de hand loopt, een ster die instort of niet komt opdagen of een roddeljournalist die een schandaal op het spoor is. Aan Eddie Mannix (Josh Brolin) de taak om als 'fixer', puinruimer, de plooien glad te strijken, zodat het niets-aan-de-handimago van de studio geen deuken oploopt.

Schaarse humor
De film volgt een hectische dag in het leven van deze katholieke gezinsman, die elke dag gaat biechten. Hoe ironisch willen we het hebben: de man die als werk heeft het wegmoffelen van ranzige waarheden over Hollywood, biecht als zonde op dat hij tegen zijn vrouw heeft verzwegen dat hij als gestopte roker toch een paar sigaretten heeft gerookt. Met dit soort absurde humor zijn de Coen Brothers op vertrouwd geestig terrein, maar zulke momenten zijn schaars. Hail, Caesar! is eerder kluchtig dan schurend humoristisch.

Hail, Casaer!

Regie Joel en Ethan Coen
Met George Clooney, Josh Brolin, Scarlett Johansson
Te zien in Cinecenter, City, Eye, Filmhallen, Kriterion, The Movies, Tuschinski

De Hollywoodster is het slachtoffer van een communistische groep, die door een ideoloog die Marcuse heet (what's in a name?) wordt aangevoerd. Natuurlijk verwijst dit naar McCarthy's heksenjacht in Hollywood op iedereen met linkse sympathieën, maar meer dan gegrinnik levert het niet op. Dat geldt ook voor de scène met een editor (vaste Coenactrice Frances McDormand), die bijna wordt gewurgd doordat haar sjaaltje vast komt te zitten in een montagetafel. Mogelijk een verwijzing naar danseres Isadora Duncan, die in 1927 om het leven kwam toen haar sjaal in het wiel van een sportwagen verstrikt raakte, maar dat maakt de grap niet geestiger.

Meer hommage

Een echt slechte film zullen de Coen Brothers waarschijnlijk nooit maken, maar het probleem van Hail, Caesar! is dat hij twee tegengestelde kanten op wil. De film wil een satire zijn over het Hollywood van de jaren vijftig, maar er ook een hommage aan brengen. Het laatste gaat de Coen Brothers beter af dan het eerste, want als satire is Hail, Caesar! flinterdun. Opmerkelijk mild kijken de broers naar de manipulaties en de hypocrisie in Tinseltown. Kenmerkend is dat ze Mannix portretteren als een jofele fatsoenlijke kerel, terwijl de man waarop hij is gebaseerd - Eddie Mannix, die voor MGM werkte - in 1937 verdacht werd van moord op zijn vrouw. Tot zover het gezellige Hollywood.

Met Hail, Caesar! doen de Coen Brothers denken aan Woody Allen, die net als zij sterke films afwisselt met werk dat op een achternamiddag geschreven lijkt. Ook hebben de broers net als Allen inmiddels zoveel prestige dat Hollywoodsterren zelfs voor een bijrol graag komen opdraven. Het was vast gezellig op de set van Hail, Caesar!, waarin veel sterren zich uitleven in maffe typetjes, maar het geeft de kijker het gevoel dat hij op een Hollywoods onderonsje is beland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden