Haarlemmerweg moet 'groene entree voor Sloterdijk' worden

De Haarlemmerweg gaat op de schop. De operatie om de weg te veranderen in aanlokkelijke stadsstraat zal veel voeten in aarde hebben. De Wibaut, lang de lelijkste straat van Amsterdam, dient als voorbeeld.

De Haarlemmerweg ter hoogte van Osdorp, waar de weg de stad inkomt Beeld Dingena Mol
De Haarlemmerweg ter hoogte van Osdorp, waar de weg de stad inkomtBeeld Dingena Mol

Als er nou toch één straat is die geen stadsstraat is, dan is het wel de Haarlemmerweg. Maar wat niet is moet maar worden, zeggen ze bij Rijkswaterstaat, Waternet en de gemeente Amsterdam. "Als je vanuit Haarlem naar Amsterdam rijdt, moet je vanaf de Seineweg het gevoel hebben dat je in de stad bent."

Het is duidelijk: de Haarlemmerweg wacht een opgave van formaat. Wat nu een verkeersweg pur sang is, prima geschikt om van a naar b te geraken, moet vanaf 2019 dus een stadsstraat zijn.

Verhogen van kwaliteit
Meer oversteekpunten, meer plekken waar je het water over kan en - dat is bijzonder - een middenberm van zeven meter breed met driehonderd bomen. Omgevingsmanager Alexander de Baar van Rijkswaterstaat: "Wij praten hier over de Wibautstraat als voorbeeld." Een gevaarlijke vergelijking: de Wibautstraat gold jarenlang als de lelijkste straat van de stad.

De Nieuwe N200 wordt de weg onder projectmedewerkers genoemd, verwijzend naar het nummer van wat de meeste Amsterdammers en forenzen waarschijnlijk kennen als de Haarlemmerweg. De bedoeling is het verhogen van de kwaliteit, zodat met name Sloterdijk de komende jaren kan uitgroeien tot een echte woon-werkwijk.

Want het moet gezegd: het gebied rond het NS-station ontwikkelt zich de laatste jaren met rasse schreden. Wat eerst vooral een beetje een troosteloos bedrijven­terrein was, wordt de laatste jaren langzaam maar zeker aangevuld met hotels en uitgaansgelegenheden.

Groene entree
Dat gaat goed dus, maar voor de volgende stap - woningen - moet er met name iets gebeuren aan de N200, vindt de gemeente. De komende tien jaar komen er in Sloterdijk ongeveer tweeduizend nieuwe huizen bij: dan is het bijvoorbeeld onontbeerlijk dat het autoverkeer, dat nu nog zeventig mag, op een natuurlijke ­wijze wat snelheid terugneemt en de N200 een 'groene entree voor Sloterdijk' wordt.

Naast de ruimtelijke aspecten is de N200 ook gewoon toe aan stevig onderhoud. De dijk waarop de weg ligt, zakt ongeveer een centimeter per jaar en bevindt zich op een aantal plekken inmiddels een halve meter lager dan toen de weg werd aangelegd.

En ook aan het einde van de N200, in Halfweg, zal worden verbouwd. De flauwe bocht ter hoogte van de brug bij de Suikerfabriek wordt een scherpere zodat verkeer gedwongen wordt gas terug te nemen. Insteek is dat Halfweg een groener maar vooral dorpser karakter zal krijgen.

De werkzaamheden zullen verkeershinder met zich meebrengen. Per dag rijden ongeveer 35.000 auto's over twee banen over de weg: gedurende een belangrijk deel van de werkzaamheden zal het verkeer terug moeten naar één ­rijbaan.

Historische grond

De meeste automobilisten zullen het zich niet realiseren, maar de Haarlemmerweg bevindt zich op historische grond. Wat begon in 1632 als een jaagpad waarover trekpaarden dekschuiten heen en weer trokken, vormde in 1838 de plek waar de eerste spoorlijn van Nederland werd aangelegd. Stoomtrein De Arend reed in ongeveer 25 minuten van Amsterdam naar Haarlem.

Historisch zijn ook de waterleidingbuizen die een aanzienlijk deel van de Amsterdammers voorzien van vers drinkwater uit de Waterleidingduinen. Ook die gietijzeren leidingen zijn na 160 jaar toe aan vervanging. Waar ze nu nog pal onder de rijbanen lopen, zullen ze enkele meters opschuiven en onder het fietspad ­opnieuw worden aangelegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden