H2: even actief als geheimzinnig

AMSTERDAM - Investeerders vinden hun naam momenteel wel vaker in de media. Maar het Amsterdamse H2 Equity Partners doet het nu wel erg opvallend.

Gisteren viel de naam van H2 Equity Partners zelfs twee maal in verschillende nieuwsberichten. De Amsterdamse investeerder, statig gevestigd aan Oosteinde, is zowel betrokken bij de redding van de Golden Tulip-hotelketen, als bij kinderkledingmerk Oilily.

Beiden verkeren sinds gisteren in surseance, waarbij aangetekend moet worden dat H2 zowel bij Golden Tulip als bij Oilily geen eigenaar is en met het betalingsuitstel van beide bedrijven in ieder geval niet direct iets te maken heeft.

H2 was tot twee weken geleden mede-eigenaar van Oilily (samen met ABN Amro participaties) en is nog immer niet ver verwijderd van het kwakkelende kledingmerk. Oilily ging over naar Age Hollander, medeoprichter van H2, die Oilily als privéinvestering wilde uitbaten.

Bij Golden Tulip trekt de investeerder op met de Apollo Hotelgroep -en is daar niet de eigenaar van zoals wij gisteren meldden- van Willem-Jan van den Dijssel, de man die Golden Tulip ooit overnam toen hij topman van Krasnapolsky was.

H2 in de naam van het investeringsfonds staat voor de achternamen van de twee oprichters: Age Hollander en Gert Jan van der Hoeven, twee voormalig consultants die een verleden bij McKinsey delen.

Hollander, afgestudeerd aan de Technische Universiteit in Delft, doorliep in de jaren tachtig de wereld van fusies en overnames, bij First Boston/CSFB was hij als vicepresident verantwoordelijke voor fusies, overnames en reorganisaties in Latijns Amerika en Zuid-Europa. Voordien zat hij voor Citi in Brazilië, in zijn geboorteplaats São Paolo, en bij McKinsey.

Van der Hoeven, ook TU Delft, was voor H2 eveneens in dienst bij McKinsey, waar hij onder meer de vestiging in het Zwitserse Zürich leidde.

Het tweetal is in bijna twintig jaar vooral Nederlandse bedrijven te hulp geschoten, meestal met behulp van privaat kapitaal en investeringsgeld van een aantal pensioenfondsen.

H2 is een investeringsfonds dat bedrijven kan helpen die niet bij een bank terecht kunnen, of willen. Door de bank genomen steekt het tussen de drie en vijftien miljoen euro in deelnames, om daarvoor in ruil een - liefst controlerend - belang én een serie afspraken over de bedrijfskoers van de aanwinst af te spreken. H2 is niet alleen geldschieter: participaties worden direct gesaneerd, bestuurd en soms zelfs geleid door H2-medewerkers.

H2 begon in 1991 als 'caravanfonds'. Na de Belgische caravanproducent Chateau kocht de investeerder in 1993 ook het Hollandse Kip. Daarna volgde een trits aan oud-Hollandse merken, van de verwarmingsketels van Atag, via de afwasborstels van Sorbo, de kippenslachtmachines van Meyn, staalbedrijf Nedstaal tot de kinderkleding van Oilily.

H2 was in 2003 ook betrokken bij de vriendelijke overname van beursfonds Burgman Heybroek. Twee jaar gelden volgde de - toen - verlieslijdende - boekuitgever Foreign Media Groep en de kartonfabrieken van Kappa. En vorig jaar werd onder meer de evenemententak van Kalkarmiljonair Hennie van der Most deels binnengehaald.

Opvallend is dat H2 lang op zijn investeringen blijft zitten, in tegenstelling tot veel andere investeerders. En dat terwijl het bedrijf zelf een 'typische investeringshorizon' van drie tot zeven jaar schetst.
Maar niet alle participaties eindigen zonnig. Caravanfabrikant Kip ging onder bewind va H2 failliet en maakte buiten de investeerder om een doorstart. En bij Foreign Media werd de investeerder beticht van het verzuren van de delicate relatie met schrijvers als Carry Slee, die vorig jaar dan ook massaal wegliepen, gevolgd door een aantal uitgevers.

H2 heeft ook risicovoller investeringen in portefeuille, zoals autodealer Pouw waarin de investeerder een belang van dertig procent heeft. Met het kapitaal van H2 is Pouw flink aan het overnemen geslagen, met name in Groot-Amsterdam waar het de belangrijkste autodealer wil worden.

Veel is onduidelijk over de investeerder, hoeveel vermogen wordt beheerd bijvoorbeeld. Evenmin wordt bekend gemaakt hoeveel geld in de verschillende participaties wordt gestoken.

Op vragen, ook over Golden Tulip en Oilily, heeft het bedrijf noch Age Hollander tot nu niet willen reageren. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden