GVB zet seinen en wissels van 'probleemtram' 26 uit

Het GVB heeft een oplossing voor de vele storingen met seinen en wissels op tramlijn 26: tussen de Piet Heintunnel en het Bimhuis zijn ze uitgezet.

Tram 26 tijdens de bijeenkomst in de remise in de Lekstraat.Beeld Jesper Boot

Dat moet driekwart van de ellende voorkomen, maar maakt geen einde aan de drukte van en naar IJburg.

De drukte, vertraging en uitval van tram 26 zijn bewoners van IJburg al lang een doorn in het oog. Vorige zomer pleitten zij voor een snelle oplossing. Die lijkt er nu te zijn, zei het GVB dinsdag tijdens een bewonersbijeenkomst in de remise in de Lekstraat.

Het is continu raak op het traject tussen de A10 en het Bimhuis. De oorzaak: sein- en wisselstoringen waardoor veel mensen letterlijk vastzitten op het eiland. Al die seinen en wissels zijn nu uitgezet. Dat kan probleemloos, zegt het vervoerbedrijf.

Veiligheid
Paul Koert, unitmanager van lijn 26, legt uit dat deze oplossing niet zo eenvoudig is als die lijkt. "Die seinen en wissels waren nodig vanwege kruisende trams. Ze zijn er voor de veiligheid en konden niet zomaar worden uitgezet. We hebben nu de verkeers­situatie veranderd, waardoor trams elkaar niet meer kruisen en de noodzaak voor een sein vervalt."

Geen interrupties dus, dat moet tram 26 gaan helpen om soepeler te rijden. Dat neemt niet weg dat de lijn nog steeds kampt met enorme dagelijkse drukte. Met de komst van Strandeiland, waar straks achtduizend woningen worden opgeleverd, zal die alleen maar toenemen.

Uit de zaal klinken enthousiast allerlei suggesties om de spreiding van de passagiers te verbeteren: extra buslijnen, ponten en een metrolijn. Geen enkel idee is een reële optie, zegt het GVB. Ponten zijn bedoeld voor een kleiner aantal mensen en een metrolijn juist voor een veel groter publiek.

Extra vervoer
Een extra buslijn naast de 66 is niet rendabel: voor één tram zouden zo'n drie bussen moeten rijden om dezelfde capaciteit te bereiken. Die bussen doen er twee keer zo lang over. Vaker rijden met lijn 26 is ook geen optie: de tram rijdt in de spits al om de 4 minuten. De inzet verhogen zou het verkeer op de A10 en de Zuiderzeeweg opstoppen. Eind 2019 gaan dubbele trams rijden.

Beeld Jesper Boot

Een andere frustratie van de IJburgers is de tijd waarin vervangend vervoer komt opdagen. Dit duurt vaak tot wel een uur of langer. Mensen missen toetsen, sollicitatiegesprekken en zelfs operaties.

"De vervangende bussen zouden al ergens klaar moeten staan," oppert iemand in de zaal. Maar zo werkt het niet volgens Koert. "Die bussen moeten van andere buslijnen worden afgehaald."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden