GVB zet grotere pontveren in, kaartverkoop in trams weer beperkt mogelijk

Het GVB gaat grotere pontveren inzetten om reizigers in de gelegenheid te stellen voldoende afstand tot elkaar te houden. Ook zit de conducteur in de tram achter een foliewand, waardoor beperkt kaartverkoop weer mogelijk is.

Beeld ANP

De grotere ponten worden ingezet op het Oostveer en op de gecombineerde veerverbinding Houthaven/Distelweg. Normaal varen hier kleine pontveren over en weer. Hierdoor hebben reizigers hier meer ruimte om de anderhalve meter afstand onderling te houden.

De servicebalies in de tram zijn uitgerust met plastic folie waardoor conducteurs vanaf nu afgeschermd zitten. Door deze maatregel is er ook weer beperkt kaartverkoop mogelijk, aldus een woordvoerder. “Behalve voor de tramlijnen 5, 6, 19 en 24. Op deze lijnen is geen conducteur aanwezig, dus daar is geen kaartverkoop mogelijk want de bestuurder verkoopt nog steeds geen kaartjes.”

De servicebalies in de tram zijn uitgerust met plastic folie waardoor conducteurs vanaf nu afgeschermd zitten.Beeld GVB

Een ritje later

Vanaf maandag 30 maart vervalt lijn 51. Ook bij de metro is namelijk aantal reizigers teruggelopen en is er uitval van personeel. Tussen Isolatorweg en Overamstel kunnen reizigers gebruik maken van lijn 50. Tussen Spaklerweg en Centraal Station van lijn 53 en 54. Alleen voor de doorgaande verbinding tussen Overamstel en Spaklerweg moeten reizigers een klein stukje omreizen: met lijn 50 naar Van der Madeweg en daar overstappen op lijn 53 of 54. Of andersom natuurlijk, afhankelijk van de reisrichting.

Het GVB vraagt reizigers ook zelf na te blijven denken. “Zorg voor genoeg afstand in onze voertuigen en veerponten. Ga niet naast of achter elkaar zitten, maar zo verspreid mogelijk. Is het druk, overweeg dan om een ritje later te nemen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk om hier goed mee om te gaan. Het advies is om het ov alleen te gebruiken als dat echt noodzakelijk is.”

Alle deuren van trams, behalve de bestuurdersdeur, worden automatisch geopend zodat reizigers daar kunnen in- en uitstappen. De bestuurderscabine is nog steeds afgezet met linten. Ook de deuren van de metro worden automatisch geopend. Dit duurt iets langer dan normaal, omdat de bestuurder eerst de metro stil moet zetten op het perron en pas dan de deuren kan openen. 

“We vragen reizigers geduld te hebben. Helaas kunnen we op vier stations niet automatisch de deuren openen omdat we dan het klimaat in de metro niet op peil kunnen houden. Deze stations zijn: Gaasperplas, Gein, Isolatorweg en Noord.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden