GVB wil vingers niet branden aan Noord/Zuidlijn

Het GVB schrijft niet meer mee aan rapportages over de Noord/Zuidlijn. Is die wel af in oktober 2017?

Een werknemer aan de Noord/Zuidlijn gebruikt een fiets om controles uit te voeren tussen de stations.Beeld anp

Het GVB heeft het meeschrijven met de gemeente Amsterdam aan rapportages over de Noord/Zuidlijn opgeschort. In een toelichting wijst een woordvoerder van het vervoersbedrijf op 'de valkuil van een te snelle oplevering van een spoorlijn'. "Als een lijn eenmaal in exploitatie is genomen, willen we niet later noodgedwongen de lijn weer uit exploitatie halen vanwege technisch falen of om redenen van veiligheid."

Net als de gemeente wil het GVB de Noord/Zuidlijn zo snel mogelijk in gebruik nemen. Maar het moet wel verantwoord zijn, aldus het GVB, te meer omdat de komst van de Noord/Zuidlijn gepaard gaat met een rigoureuze herinrichting van het openbaar vervoer.

Goede samenwerking
Als voorbeeld van hoe het niet moet wijst woordvoerder Eric Bosman naar de Randstadrail, de lijn die loopt tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Die werd in 2006 deels geopend, maar na enkele incidenten, waaronder een ontsporing met zeventien gewonden, stilgelegd. Pas veertien maanden later werd de lijn volledig in gebruik genomen. Bosman: "De Noord/Zuidlijn moet niet alleen worden geopend, er moet ook op worden gereden."

De vorige kwartaalrapportage over de Noord/Zuidlijn was voor het eerst mede door het GVB opgesteld. Daarmee werd, aldus dat rapport, 'het grote belang van een goede samenwerking' onderstreept tussen de gemeentelijke projectorganisatie en het GVB. Maar de deze week gepubliceerde kwartaalrapportage blijkt alleen door de gemeente opgeschreven. Waarom dat zo is, blijft onvermeld.

Volgens Bosman zijn de gezamenlijke rapportages door het GVB 'on hold' gezet omdat het vervoersbedrijf nog te weinig verantwoordelijkheid heeft voor de huidige planning. Pas als er een definitieve opleverdatum is wil het GVB weer gezamenlijk rapporteren.

De gemeente houdt vooralsnog vast aan oktober 2017 als opleverdatum, ondanks tal van vertragende factoren, zoals faillissementen van leveranciers. Komende zomer moet een definitieve datum volgen.

Geen reden tot zorg
Raadsleden zijn bezorgd over het besluit van het GVB. "De verwijzing naar Randstadrail toont voor mij aan dat het GVB er nog geen vertrouwen in heeft," zegt Bart Vink (D66). "Ook is het GVB mogelijk bang te moeten rijden op een onvolmaakt systeem en om de schuld te krijgen als kort na de opening alweer zou moeten worden gestopt vanwege extra werkzaamheden. Mijn angst is ook dat de beoogde opleverdatum wel gehaald wordt, maar dat de metro daarna weer uit dienst wordt genomen. Je moet pas opengaan als je een goed product kunt bieden."

Zeeger Ernsting (GroenLinks): "In de aanloop naar de oplevering moet de samenwerking tussen de betrokken partijen, waaronder het GVB, inniger worden. Dit duidt daar niet op."

Volgens een woordvoerder van de gemeentelijke Dienst Metro is er geen reden tot zorg: "Het GVB vindt dat een te groot deel van de werkzaamheden in dit stadium bij andere partijen ligt. Gezamenlijk rapporteren is een loffelijk streven, maar het is nog te vroeg."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden