GVB wil dat bedrijven meebetalen aan metronetwerk

Grote bedrijven moeten meebetalen aan een nieuwe metrolijn en nieuw materieel voor het openbaar vervoer. Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen slibt de stad dicht zonder deze investeringen.

De toekomstige ingang van de Noord/Zuidlijn op de Vijzelstraat. Beeld anp
De toekomstige ingang van de Noord/Zuidlijn op de Vijzelstraat.Beeld anp

Het is een langer gekoesterde wens van het GVB om een metrolijn aan te leggen tussen IJburg en Schiphol. Ook is Van Huffelen enthousiast over andere mogelijke lijnen, zoals van de Isolatorweg via de Houthavens en CS naar Noord.

Van Huffelen zegt dit naar aanleiding van het verschijnen van het jaarverslag van het vervoerbedrijf.

Volgens haar is het in steden als Londen, Parijs en Kopenhagen al gebruikelijk dat het bedrijfsleven meebetaalt aan extra maatregelen. 'Een mobiele stad is de motor van de economische groei.'

Pittig voorproefje
De 400 miljoen euro die de Stadsregio investeert in trams en bussen is niet genoeg, zegt Van Huffelen. 'Op lange termijn is er meer nodig.'
De aankomende verbouwingen rond de Zuidas zullen volgens haar een pittig voorproefje zijn van wat er kan gebeuren, omdat er grote kans is dat alles gaat vastlopen. De GVB-directeur zegt dat als forenzen hun auto niet massaal inruilen voor een ov-abonnement de bereikbaarheid, en daarmee de economische groei van de stad, in gevaar komt. 'Je gaat toch ook niet met de auto naar Wall Street?'

Het vervoerbedrijf heeft afgelopen jaar een bescheiden winst geboekt van drie miljoen euro, tegenover drie ton een jaar eerder. Tegelijk krijgt het GVB steeds minder subsidie: de 102 miljoen van 2012 wordt teruggeschroefd naar 36 miljoen in 2024.

Klantenbarometer
Het betere resultaat is volgens het bedrijf toe te schrijven aan een groei van het aantal reizigers van twee procent. Ook werden de kosten omlaag gebracht, onder meer door een lager ziekteverzuim. Volgens de OV-klantenbarometer van Kennisplatform Verkeer en Vervoer waarderen reizigers het GVB, net als in de twee voorafgaande jaren, gemiddeld met een 7,3.

In totaal komt het GVB aan 215 miljoen ritten met bus, tram en metro. Dat aantal stijgt: de stad groeit, evenals de aantallen toeristen en forenzen.

Het vervoerbedrijf stelde onlangs dat dat zeker een kwart van de reizigersopbrengsten afkomstig is van bezoekers. In totaal werd in 2014 voor 244 miljoen euro aan kaartjes en abonnementen verkocht, dus het gaat om 61 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden