GVB treft veiligheidsmaatregelen veerponten

De schippers van de pontveren over het IJ moeten 'voorzichtiger' gaan varen. Zij hebben opdracht gekregen vooral goed op te letten tijden het aanmeren. Ook komen er extra trainingen voor de schippers.

Beeld anp

Volgens het GVB betekent dit niet dat de schippers 'in zijn algemeenheid' onvoorzichtig varen, zegt een woordvoerder van het ov-bedrijf.

"We hebben ervaren schippers in dienst, die jaren hebben gewerkt op de grote vaart. Natuurlijk, er zijn veel verschillende vaarstijlen, maar onvoorzichtig willen we ze niet noemen."

Volgens Rikus Spithorst van belangenbehartiger Maatschappij voor beter OV is het GVB 'lelijk de kluts kwijt'. "Zorgen over veiligheid op de ponten worden gebagatelliseerd en de schippers worden op deze manier in hun hemd gezet. Er moet iets mis zijn met het ontwerp van de ponten."

Incidenten
Er zijn de afgelopen jaren regelmatig incidenten geweest met ponten op het IJ. Enkele keren ging het mis tijdens het aanmeren, maar ook raakte afgelopen jaar een pont stuurloos.

Afgelopen week waren er twee incidenten met veerponten. Iets meer dan een week geleden knalde een pont hard tegen de kade achter CS waarbij dertien mensen lichtgewond raakten. Vrijdag was er een vergelijkbaar incident, maar daarbij raakte niemand gewond.

De oorzaak van de botsing van vrijdag is volgens een woordvoerder van het GVB inmiddels bekend. "Het ging om een defecte vaarhendel. Ergens in het onderliggende mechaniek is iets kapot gegaan. Dit was een ouder type pont, waarbij de vaarhendel wordt gebruikt om vooruit of achteruit te gaan. Als die hendel defect is, heb je natuurlijk meteen een probleem." Het GVB gaat alle ponten van dit type controleren.

Geautomatiseerde pont
Het onderzoek naar het incident dat zich een week geleden heeft voltrokken, loopt nog. Daarbij zijn behalve het GVB ook de producent van de software, de leverancier van de motoren en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport betrokken.

Ook in dit geval botste de pont hard tegen de kade, maar ging het om een nieuwer type pont. "Geautomatiseerd en met elektrische motoren. We wachten op dit moment op de uitslag van de onderzoeken."

Het GVB heeft zeventien veerboten die op het IJ 275.000 vaarbewegingen per jaar uitvoeren en op het Noordzeekanaal, waar ook GVB-ponten varen, 175.000 per jaar.

Lees ook: Nieuwe ponten botsen vaker tegen kades aan

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden