GVB: ticketverkoop in hotels stopt oponthoud in openbaar vervoer door toeristen

Geen lange rijen van stuntelende toeristen meer in het Amsterdamse openbaar vervoer. Althans, dat is de bedoeling. Het is voor toeristen mogelijk om een ticket te kopen vanuit hun hotel. Dit zou moeten zorgen voor een betere doorstroom, volgens de GVB.

Het openbaar vervoer moet met deze maatregel vaker op tijd gaan rijden. Beeld ANP

'Toeristen hebben vaak geen idee wat er van ze verwacht wordt als ze een tram of bus binnenstappen,' zegt Mireille Muller, woordvoerder van het vervoersbedrijf. 'Het is druk, er zijn veel mensen en er is weinig tijd om de OV-chipkaart uitgelegd te krijgen. Dat zorgt vaak voor nogal wat oponthoud.'

En dat moet anders volgens de GVB. Daarom heeft het vervoersbedrijf met 110 hotels in de stad contact gezocht om bij de balie OV-kaarten te kunnen kopen. 'Het moet ergernissen wegnemen bij alle partijen,' aldus Muller. 'Vooral in trams waar enkel kaartjes bij de bestuurder gekocht kunnen worden, heb je nou eenmaal niet uitgebreid de tijd om vragen te stellen.'

Het systeem van de OV-chipkaart dat Nederland sinds 2012 kent is ook niet de makkelijkste. Amerikaan John en zijn vrouw staan wat twijfelend op de tram te wachten. 'We zijn hier nu een paar dagen en het begint langzaam te wennen.' Het nieuwe verkooppunt klinkt de twee als muziek in de oren. 'Wat extra hulp en uitleg was wel handig geweest.' Vooral de geluidjes werkten de vrouw op haar zenuwen. 'De hele tijd dat gepiep, je hebt geen idee wat er gebeurt.'

Hotels
Voor de hotels is het een extra servicepunt naar de toeristen toe. 'We zagen veel gasten gefrustreerd terug komen na een dagje Amsterdam, vanwege het onduidelijke systeem in het openbaar vervoer,' vertelt Jeroen Diepeveen van Casa 400. 'Wij wilden daar graag iets aan doen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.'

Na een proeftijd van negen maanden is Diepeveen meer dan te spreken over het systeem. 'We hebben in totaal al 1700 kaarten verkocht van 24, 48 of 72 uur. We hebben maar 150 kamers, dus we kunnen wel van een succes spreken.'

Het is Casa 400 meer te doen om de gastvrijheid dan om de winst. 'We krijgen tien procent per verkocht kaartje, maar het gaat ons om een stukje service. Toen ik in gesprek ging met de GVB, vroeg ik me eigenlijk af waarom we dit nooit eerder hebben gedaan.'

Na een aantal maanden lijkt het nieuwe punt voor kaartverkoop een succes. Muller: 'De reacties zijn positief. Niet in de laatste plaats van de bewoners van Amsterdam, omdat iedereen nu sneller de tram in kan en deze vaker op tijd zullen rijden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden