GVB schuift met diensten van tram, metro en bus

Aan de hand van reisgegevens van de OV-kaart kan de GVB precies zien welke lijnen over- of onderbezet zijn. Aan de hand van die gegevens wordt het openbaar vervoer per half december opnieuw ingedeeld.

null Beeld ANP
Beeld ANP

'Eerder hadden we door tellingen ook een redelijk goed beeld van de bezetting in het openbaar vervoer, maar sinds iedereen met een OV-kaart reist is dat een stuk makkelijker geworden,' zegt Robert Hageman, woordvoerder van de GVB.

Metro
Alle metrolijnen gaan na 22.00 uur doordeweeks nog één keer in het kwartier rijden. Eerder was dat eens in de tien minuten. De metro's rijden 's ochtends vanaf 6.00 uur wel weer de gewone dienstregeling. 'Maar de eerste haltes van de metro's zijn toch nagenoeg hetzelfde, waardoor mensen niet heel lang hoeven te wachten.' In het weekend gaat deze wijziging iets langer door. Dan rijden de metro's tussen 22.00 uur en 10.00 uur de volgende dag maar één keer in de 15 minuten.

Tram
Bij de trams is het een lastiger verhaal. 'Er gaan een aantal haltes verdwijnen (zie kader) waarvan we hebben gezien dat er niet vaak mensen uitstappen en er een alternatieve halte dichtbij is.' Andere trams gaan juist op bepaalde tijden vaker rijden. 'Tram 4 is vol in de spits, dus die gaan we op dat moment verder inzetten. Verder zagen we dat er van tram 1 en 26 vooral gebruikt gemaakt wordt op de donderdag, vrijdag en zaterdagavonden. Die lijnen gaan we op andere avonden minder laten rijden, en van donderdag tot en met zaterdag meer. Een echte partytram dus.'

Bus
Bus 64 rijdt half december voor de laatste keer. De lijn tussen station Lelylaan en station Sloderdijk verdwijnt. 'Er zijn genoeg alternatieven voor deze route, zoals de metro of de trein,' benadrukt de woordvoerder. 'Hier is naar gekeken bij alle haltes die we voortaan niet meer aandoen.' Ook bus 36 en 61 verdwijnen op de zondag. 'Maar daar zitten bus 34 en 35 dan weer dichtbij in de buurt. Het is misschien wel wat verder lopen, maar je komt er wel.'

Op sommige lijnen worden er ook extra bussen ingezet. 'Er komt een extra bus van Oost naar Schiphol, omdat bussen 245 en 247 dagelijks heel vol zitten. Die lijn kan wel wat verlichting gebruiken.' Ook bus 65 gaat vaker rijden in de spits.

Bezuiniging
De GVB benadrukt dat het niet gaat om een bezuiniging. 'Het is een herindeling van het materieel. We krijgen minder subsidie, maar willen wel net zo veel blijven rijden. Dan is het noodzakelijk om te kijken hoe we zoveel mogelijk reizigers en zo min mogelijk lucht kunnen verplaatsen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden