Plus

GVB-schippers varen onverstoorbaar heen en weer

Onbestuurbaar geraakte ponten ramden de afgelopen weken meermaals de kade, met gewonden als gevolg. Het Parool keek met de schippers mee vanaf de brug.

Veilig aan wal, de schipper kan zich op de volgende vaart voorbereidenBeeld Carly Wollaert

Wordt ie er dan echt geen seconde een heel klein beetje nerveus van, dat die ponten de laatste dagen op sommige momenten een eigen wil lijken te hebben?

Dat je aan je vaarhendel rukt om af te remmen, maar je juist vermogen geeft en de pont dus aan snelheid wint in plaats van verliest?

Nee, schipper Taede Schaafsma niet. Die vergelijkt het aantal incidenten met al die overvaarten, dag in dag uit. "We zitten hier als bedrijf aan de 750 vaarbewegingen per dag, alle dagen van het jaar. En dan moet ik in paniek raken als het twee keer fout gaat met die vaarhendel? Ik dacht het niet, hoor."

Schaafsma voert met collega Koen den Herder deze middag het commando over een van de IJveren tussen CS en Buiksloterweg. Ze hebben natuurlijk gehoord van het tweede ongeluk in enkele dagen tijd waarbij een pontveer ineens onbestuurbaar werd.

En ja, ze weten dat hun collega-schipper die, hoe is het mogelijk, betrokken was bij beide voorvallen, de schrik inmiddels behoorlijk in de benen heeft. Maar, zegt Schaafsma: "Er kan altijd iets stuk gaan."

Hulptroepen aan boord
Ook het GVB is niet in paniek, al loopt de spanning wel op bij het bedrijf dat zich waarschijnlijk liever focust op de aanstaande indienstneming van de Noord/Zuidlijn, dan op ineens op hol geslagen ponten. Bij Schaafsma en Den Herder meldt zich de ene na de andere hulpkracht.

Eerst is daar een medewerker die zich ontfermt over de omroepinstallatie aan boord. Idee is dat de schippers, mocht hun pont ineens onbestuurbaar raken bij het aanmeren, de passagiers kunnen waarschuwen zich schrap te zetten.

Maar dat lukt niet helemaal: de knoppen reageren niet, de testwaarschuwingen komen niet verder dan de stuurhut. "Weet iemand waar de handleiding ligt?" klinkt het, terwijl laatjes druk worden geopend en weer dichtgeschoven.

Niet veel later melden zich twee medewerkers van de afdeling veiligheid. Bij gebrek aan omroepvermogen, stellen zij zich op de brug van de pont op, klaar om waarschuwingen te brullen, mocht het weer fout dreigen te gaan. Het moet gezegd: onder een stralend zonnetje lijkt dit een dragelijke verantwoordelijkheid.

En dan is er ook GVB-directeur Alexandra van Huffelen die persoonlijk poolshoogte komt nemen. Ze baalt van de incidenten en zegt het zekere voor het onzekere te willen nemen door alle vaarhendels per direct te vervangen. "De kern is dat het niet goed is. Dit soort ongelukken zo kort achter elkaar, dat is echt extreem raar."

Dominosteentjes
Zo van bovenaf voelt het allemaal hoog en droog, het pontveer lijkt bombestendig. En toch, als Den Herder aankoerst op de kade, wordt ook duidelijk hoe subtiel de bewegingen zijn die hij maakt met de gewraakte vaarhendel.

63.000
GVB vervoert 63.000 mensen per dag over het water met de ponten.

7,9
Reizigers waarderen de veren met een 7,9 (2016). Dat is hoger dan bus, tram en metro.

18
Er varen 18 ponten in en bij Amsterdam.

Stel je voor wat er gebeurt als die het ineens laat afweten. Want een botsing met een overvolle pont, en dat zijn ze bijna stuk voor stuk, kan er als het een beetje tegenzit voor zorgen dat 310 mensen ineens omgaan als dominosteentjes.

En dus varen ze voorzichtig, op z'n zachtst gezegd.

Schaafsma stopt voor alles en wind en stroming werken ook al niet mee. De dienstregeling loopt in de soep, ziet hij. "We raken stevig uit de tijd." Collega Den Herder oppert bij zijn directeur de borden met vertrektijden maar uit te zetten, want die rijmen slecht met het streven tot voorzichtiger varen.

"Als je komt aanvaren en je ziet de seconden wegtikken, heb je onbewust toch zoiets van: hup, even gauw doorvaren." Van Huffelen knikt en zegt dat de passagiers er wel behoefte aan hebben. Ze moet over deze ingreep nog even nadenken.

Lees ook: Dit keer kust de pont heel, héél zachtjes de kade

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden