GVB rekent te veel bij 413 ritten van ingekorte tram 3

Het GVB heeft in 413 gevallen ritprijzen verkeerd berekend doordat het betaalsysteem er tijdens een geplande inkorting van lijn 3 van uitging dat de reizigers de hele rit hadden gemaakt.

Het systeem herkende in veel gevallen niet dat reizigers waren uitgestapt op het Frederik Hendrikplantsoen Beeld ANP
Het systeem herkende in veel gevallen niet dat reizigers waren uitgestapt op het Frederik HendrikplantsoenBeeld ANP

Het Parool berichte hierover vorige week doordat een reiziger merkte dat hij bijna 50 cent te veel had betaald voor een rit. Het vervoerbedrijf erkende onmiddellijk dat er iets was misgegaan. "We schamen ons hier een beetje voor," zei een woordvoerder toen.

Systeemfout
De schade blijkt te overzien: het GVB heeft nu berekend dat het in dit geval in totaal om iets meer dan 150 euro te veel betaald geld zou gaan. "We zetten het te veel betaalde saldo waarschijnlijk al volgende week klaar in het systeem, zodat gedupeerden dit kunnen terugzetten op hun chipkaart."

De fout werd veroorzaakt doordat het systeem soms in de war raakt wanneer een tram niet de volledige route rijdt. In dit geval reed de 3 niet door bij het Frederik Hendrikplantsoen, richting eindpunt Zoutkeetsgracht, maar werd er wegens werkzaamheden gekeerd op het Marnixplein

Extra kilometers
Doordat de boordcomputer de tijdelijke eindhalte niet goed herkende, ging het systeem er in dit geval van uit dat de reiziger naar het oorspronkelijke eindpunt op de Zoutkeetsgracht is gereden en vervolgens de tram terug heeft gepakt naar het Frederik Hendrikplantsoen. Die zogenaamde extra kilometers werden daardoor ook in rekening gebracht.

Het GVB heeft de zaak uitvoerig onderzocht en stelt dat dergelijk euvel 'verder gelukkig nauwelijks voorkomt in soortgelijke situaties'. "Vanaf maart volgend jaar kunnen we deze onwenselijke situatie zodra die zich voordoet in de systemen oplossen. Voor die tijd blijft het opletten voor ons en gaan we per situatie heel goed kijken hoe we het oplossen voor de reiziger."

1 miljoen
De woordvoerder benadrukt dat bij ongeplande omleidingen, bijvoorbeeld bij een botsing tussen auto's op het Rokin, de systemen overschakelen op 'de eenvoudige modus' waarbij reizigers, ook al leggen ze de hele afstand af, alleen het instaptarief betalen en niet de ritprijs.

"Dat kost ons ongeveer 1 miljoen euro per jaar aan derving van de ritprijs. Nog los van de malus voor niet halen van de punctualiteit. Maar, elke reiziger moet er toch op kunnen rekenen dat de afrekening klopt, dan nemen wij het bij twijfel liever voor eigen rekening."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden