GVB-net wordt anders

AMSTERDAM - Na ingebruikneming van de Noord/Zuidlijn moet een aantal tram- en buslijnen van route veranderen.Het gaat om de tramlijnen 3, 5, 16, 24 en 25, die deels parallel lopen met de nieuwe metrolijn die vanaf 2013 moet gaan rijden. Vanaf dat moment is het niet effectief de trams de huidige routes te laten afleggen en ligt het meer voor de hand 'dwarsverbindingen' te realiseren.

Dit staat in een uitgelekt rapport van de Stadsregio Amsterdam, waarin de gemeenten en bestuurders zijn verenigd die later dit jaar een besluit moeten nemen over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad.

Bussen die nu vanuit het noorden doorrijden tot CS, zouden een eindpunt moeten krijgen bij het Buikslotermeerplein, in Noord, waar een halte komt van de Noord/Zuidlijn. Dan gaat het om bussen uit Purmerend en Waterland. Bussen uit de Zaanstreek zouden daar mogelijk ook eindigen. Voor bussen die nu vanuit Amstelveen en andere zuidelijke locaties doorrijden naar CS zou het eindpunt mogelijk bij het station Zuid-WTC komen, waar de Noord/Zuidlijn ook stopt.

PvdA-raadslid Myriam Bergervoet is bezorgd. ''Er wordt gesuggereerd dat trams minder vaak rijden en dat tram- en buspassagiers twee keer moeten overstappen. Daar zou ik tegen zijn.'' VVD-raadslid Robert Flos noemt de voorstellen daarentegen 'logisch'. ''Je moet niet de trams de complete route van de metro laten afleggen. Als je tramroutes verlegt krijgen meer mensen openbaar vervoer binnen handbereik. Voorwaarde blijft wel dat de ondergrens blijft gelden, waarbij op vierhonderd meter van iedere woning een bus- of tramhalte zit waarmee je naar een groot station kan rijden.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden