GVB: 'Langzaam wordt het steeds schoner'

Monique Wagenaar, woordvoerder van het GVB, zegt: ''We weten zelf ook dat het veel beter kan, dat er nog een enorme slag te maken is.''

Ze heeft naar aanleiding van het artikel de volgende verklaring uitgegeven: ''Helaas moet ook GVB, net als de heer Kehla, concluderen dat niet alle reizigers het even nauw nemen met de gedragsregels in het openbaar vervoer. GVB vindt het belangrijk dat het metromaterieel schoon is en schoon blijft en betreurt het dan ook dat de heer Jude Kehla het beeld heeft dat er weinig aan schoonmaak van de metro's wordt gedaan. Om de reizigers niet teveel tot last te zijn, gebeuren veel schoonmaakwerkzaamheden in de avonduren en in de nacht.

Dagelijks werken tientallen mensen, GVB-medewerkers, ingehuurde schoonmaakbedrijven en vrijwilligers, aan de reiniging van stations en materieel. GVB is samen met de schoonmaakbedrijven continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe methodes om graffiti zo effectief mogelijk te verwijderen. Helaas gebruiken vandalen steeds agressievere verfsoorten.

Wat gebeurt er op het gebied van schoonmaak:
- Iedere nacht nadat de laatste metro's binnen zijn, maken medewerkers alle metro's schoon door ze helemaal te vegen en de vloeren te moppen.

- Iedere ochtend wordt op de eindpunten van de metro al het losliggend vuil verwijderd.

n Iedere avond krijgen zoveel mogelijk metro's een grote schoonmaakbeurt. Hierbij wordt ook de graffiti aan de binnenkant verwijderd. Afhankelijk van de bevuiling worden ieder avond ongeveer zeven metro's compleet gereinigd. Medewerkers van Cordaan (werknemers met een verstandelijke handicap) verwijderen overdag tussen de spitsuren al het zwerfvuil uit de metro's.

- Verwijdering van graffiti heeft prioriteit en daarom wordt deze ook zo snel mogelijk verwijderd.

- De metrostellen van het oudere type zijn voorzien van een speciaal folie om de ramen en vloeren optisch zo schoon mogelijk te houden.

Langzaam wordt het steeds schoner, dit is ook af te leiden uit de klantenwaardering voor de metrolijnen naar Zuid-Oost, maar het kan altijd beter. Daarom heeft GVB extra capaciteit ingekocht bij het schoonmaakbedrijf om nog meer graffiti aan de binnenkant aan te pakken. Verder is er een top 10 samengesteld van de meest vervuilde metro's. Deze worden nu als eerste van kunst voorzien aan de binnenkant of overgeschilderd.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden