GVB koopt 63 nieuwe trams bij Spaans bedrijf CAF

Het GVB gaat minimaal 63 trams afnemen van het Spaanse bedrijf Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). De Amsterdamse vervoerder neemt ook nog eens een optie op zestig stuks.

Het Spaanse bedrijf leverde eerder de M4-metrostellen aan het GVB, hier te zien in de tunnel van de Noord/Zuidlijn Beeld Elmer van der Marel

De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft van 2019 in gebruik worden genomen. In 2022 moeten ze allemaal in Amsterdam rijden. De trams zullen oudere modellen vervangen en onder andere worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn.

De trams moeten nog ontworpen worden. Volgend jaar wil de vervoerder
reizigers, belanghebbenden en andere geïnteresseerden laten kennismaken met de nieuwe tram. Dan wordt een 'mock-up' van een deel van het vervoermiddel getoond, een statisch model op ware grootte.

Utrecht
Vorig jaar juli startte in opdracht van de Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam een aanbestedingsprocedure. Daar is nu dus dit Spaanse bedrijf als winnaar uit de bus gekomen.

In de jaren negentig bouwde het voor Amsterdam ook al de S3-sneltram en de M4-metrostellen. Ook in Utrecht heeft het bedrijf een deal; hier worden 27 trams geleverd voor de Uithoflijn die in 2018 in gebruik genomen worden.

Het duurt nog een paar weken voordat de betrokkenen hun handtekening zetten. Eerst moet namelijk nog de zogeheten 'rechtsbeschermingstermijn' doorlopen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden