GVB in 2015: meer reizigers en meer ongelukken

Het GVB vervoerde afgelopen jaar opnieuw fors meer reizigers: de groei bedroeg zes procent. In aantallen komt dat overeen met 200 volle trams per dag meer. Het vervoerbedrijf noteerde ook een forse stijging van het aantal ongelukken.

Het GVB wil dit soort oude trammodellen (ook wel bekend als 'hangbuiken) langer dan gepland in dienst houden. Beeld anp

Het aantal reizigers per gemiddelde werkdag groeide van 747.000 in 2014 naar 781.000 in 2015. De eerste maanden van dit jaar werden op een gemiddelde werkdag zelfs bijna 800.000 reizigers vervoerd.

Uit het Jaarverslag 2015 blijkt dat de groei het vervoerbedrijf geen windeieren legt: de reizigersopbrengsten namen met bijna acht procent toe, tot ruim 263 miljoen euro.

Grenzen
Dat is ook toe te schrijven aan de hogere ritprijs die in rekening werd gebracht. Daarnaast zit de groei 'm in de toename van toeristen die naar de stad komen: zij kopen veel relatief dure uur- en dagkaarten.

Door de toename van het ov-gebruik in Amsterdam loopt het materieel van het vervoerbedrijf wel tegen grenzen aan, blijkt uit het jaarverslag. Het GVB onderzoekt daarom de mogelijkheid om de oude 11G- en 12G-modellen (ook wel bekend als 'hangbuiken') langer dan gepland in dienst te houden.

Tegelijk moet het bedrijf met name voor de trams onvoorzien kosten maken. De Combinotram kampt met daklekkage en corrosie en ook moeten de wiellagers worden vervangen.

Materiële schade
Het GVB noteerde een forse stijging van het aantal ongelukken: 2015 telde dertien procent meer aanrijdingen dan het jaar ervoor. Volgens het vervoerbedrijf wordt de stijging voornamelijk veroorzaakt door relatief veel kleine aanrijdingen. Opvallend is dat de toename van het aantal aanrijdingen onevenredig plaatsvond in het gebied tussen het Stationseiland en het Rokin en de Raadhuisstraat.

Het GVB zegt dat de drukte een van de oorzaken is van het hoge aantal aanrijdingen. In de meeste gevallen gaat het om materiële schade. Er waren juist minder reizigers die gewond raakten, terwijl het aantal medeweggebruikers dat gewond raakte door een aanrijding door een bus toenam met tien procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden