Plus

'GVB'ers achter glas, dat oogt zo nors'

Op twee trams is de cabine van de conducteur ingeruild voor een futuristische servicebalie om de sfeer in de tram te verbeteren. Doel van de proef: meer contact met de reiziger. 'GVB'ers achter glas, dat oogt zo nors.'

Conducteur Jos Beekman ontvangt de eerste reiziger aan de nieuwe servicebalieBeeld Dingena Mol

Hij werkt zelf achter een dikke glazen ruit, zegt reiziger Joris Roelofs. "Ik draai soms nachtdiensten in een tankstation en dan merk je dat het lastig is goed contact met mensen te krijgen, sommige klanten worden er zelfs een beetje agressief van."

Roelofs is net op tramlijn 1 gestapt op het Ecuplein in de Aker en is zo'n beetje de eerste reiziger die kennismaakt met de conducteur-nieuwe-stijl. Het bevalt hem wel, zo'n open balie, waarbij je de conducteur tenminste echt kan zien. "Die GVB'ers die daar maar in zo'n hokje zitten, die ogen vaak gelijk al zo nors."

Het GVB-personeel heeft niet bepaald een florissant imago. Of dat een karikatuur is of niet, van chagrijn is bij conducteur Jos Beekman geen sprake: het vervoerbedrijf heeft met haar waarschijnlijk een van de vrolijkste medewerkers uitverkoren voor deze eerste rit met de nieuwe conducteurspost, waar bovendien ook de pers voor was uitgenodigd. "Ik vind het heerlijk, het voelt veel vrijer, je kunt op deze manier echt contact maken met de reizigers."

Gastvrij
Dat is precies waar het het GVB om te doen is, zegt directeur Alexandra van Huffelen, die voor de gelegenheid ook meerijdt. "Het wordt drukker en de stad verandert. We hebben gemerkt dat persoonlijk contact echt verschil kan maken in de manier waarop men een reis beleeft. Met zo'n open balie proberen we een gastvrijere sfeer te creëren."

Het ziet er bijna futuristisch uit, de nieuwe fraaie werkplek van de conducteurs. De hokjes waarin zij al sinds de jaren negentig zitten, nemen volgens het vervoerbedrijf precies zoveel ruimte in beslag, maar ogen een stuk massiever.

De servicebalie is ontworpen om de conducteur vooral informatie te laten delen: tegen de achterwand hangt een grote kaart van Amsterdam, zodat bij vragen gemakkelijk kan worden aangewezen waar de reiziger zich bevindt en waar hij heen moet.

Dat de balie evenveel plek in beslag neemt als de oude cabine, heeft niet kunnen verhinderen dat in de nieuwe opzet stoelen zijn gesneuveld: vier om precies te zijn. Het was voor de Reizigers Adviesraad reden geen advies uit te brengen over de servicebalie, zegt Ap Everaarts. "Nederland vergrijst, wij willen niet dat er stoelen worden opgeofferd. Mensen moeten wel kunnen blijven zitten."

Staplaatsen
Volgens Van Huffelen zijn de stoelen echter niet ten koste gegaan van de nieuwe balie. "Dat staat los van elkaar: ook uit andere trams zullen stoelen verdwijnen. Meer staplaatsen betekent dat mensen makkelijk kunnen instappen."

De eerste servicebalies zijn ingebouwd op twee trams die gaan rijden op de lijnen 1 en 2. Na drie maanden moet blijken of de proef succesvol is. Veel zal afhangen van de conducteurs.

Reiziger Roelofs is positief en denkt dat het weghalen van de semidoorzichtige wanden van de cabines ook op het GVB-personeel een goeie invloed zal hebben. "Er zal een wisselwerking optreden. Conducteurs kunnen gewoon praten en hoeven niet meer vanuit hun hokje te schreeuwen."

Contactloos betalen in de bus

De nachtreiziger gaat het als eerste merken - per 31 januari kan niet meer met contant geld betaald worden in de nachtbussen van het GVB, alleen contactloos. Mobiele serviceteams zullen 's nachts op drukke haltes reizigers informeren over voorverkoopmogelijkheden. Vanaf 26 maart kan ook in de reguliere GVB-bus geen contant geld meer gebruikt worden.

Contactloos betalen houdt in dat de bankpas direct, zonder pincode, voor het pinapparaat wordt gehouden. Volgens de GVB bevordert het de doorstroming in de binnenstad; pinnen kan opstoppingen veroorzaken bij haltes.

Het GVB wil de kaartverkoop 'aan de wal' stimuleren; verkoop bij kaartautomaten en verkooppunten in de stad en op Schiphol.
Het streven van het GVB is een cashloos vervoer in Amsterdam per 1 januari 2018. Ook in de tram moet dan contactloos worden betaald.

Het GVB voert de nieuwe manier van betalen in naar aanleiding van een serie overvallen begin 2016. Burgemeester Van der Laan spoorde het vervoerbedrijf aan snel stappen te ondernemen naar een cashloos systeem in de bus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden