Plus Druktemakers

Guido Frankfurther: 'Al die rijen op de stoep voelt vol'

Het is tijd voor pijnlijke keuzes om de stad mooi en prettig te houden, zegt Guido Frankfurther. Wat zou helpen: de bereidheid om een beetje welvaart aan ons voorbij te laten gaan. Dan kan de stad nog heel wat drukte verstouwen.

Guido Frankfurther: 'Stop met de bierfietsen, stop met de fietstaxi's, en zet fietsen binnen' Beeld Marc Driessen

Guido 'Grachtengraver' Frankfurther. Hij hoort de bijnaam nog zeker één keer per week. In 2004 kwam hij als bestuurder van stadsdeel Centrum met het plan om een aantal gedempte grachten uit te graven, te beginnen in de Jordaan.

"Meer dan 70 procent van de Amsterdammers was het met mij eens!" De buurt echter niet - het plan kwam niet verder dan de tekentafel.

Openheid
Zou hij zoiets nu weer durven voorstellen, nu iedereen klaagt over te weinig ruimte en er meer toeristen dan ooit door de bomvolle stad sjokken? "Ja natuurlijk, water is ook openbare ruimte. Grachten geven openheid, zichtlijnen, doorkijkjes. Daarom is het tijd om niet meer langs de gracht te parkeren. Stop dat blik ondergronds!"

Frankfurther is sinds 1999 politiek actief als D66-raadslid. Geen verrassing, want politiek was al sinds zijn kinderjaren heel gewoon. Zijn vader richtte de dorpsraad van Sloten op, en dwong in 1995 met succes het referendum af over het behoud van weilandje de Vrije Geer. In 2002 werd Guido bestuurder in Centrum verantwoordelijk voor de openbare ruimte.

Maar met zijn voorstellen maakt hij geen vrienden binnen zijn partij. De liefde voor een schoon, strak, overzichtelijk straatbeeld overtreft alle andere loyaliteiten. "Ik word gewoon heel erg gelukkig van openbare ruimte. Een mooi aangelegde lege straat geeft een prettig gevoel, en uit onderzoek blijkt dat dit niet alleen voor mij geldt."

Mentaliteitsverandering
"Het is de basis van een mentaliteitsverandering die Amsterdammers en bezoekers moeten ondergaan om het leuk te houden. In Singapore haalt niemand het in zijn hoofd om troep op straat te gooien. Het kan dus wel."

Frankfurther, die woont aan het drukke Waterlooplein, denkt dat radicaal leger maken van de openbare ruimte veel opluchting teweegbrengt. "Neem de reclameborden, die staan er alleen omdat de gemeente eraan verdient. Maar er zijn genoeg andere inkomsten. Weg ermee."

En: elke toerist die binnen staat, loopt buiten niet in de weg. "The Amsterdam Dungeon en Madame Tussauds zijn bezig met het naar binnen brengen van de wachtrijen. Elke dag die rijen op de stoep voelt enorm vol. Ik vind dat we dat ook moeten vragen aan grote musea."

Avondopenstelling
"Waarom hebben het Anne Frank Huis, het Rijks en het Van Gogh het recht om de straat zo te claimen?" Ook is er volgens hem veel te winnen met avondopenstelling van grote musea.

Toen hij stopte als stadsdeelbestuurder, ging hij bedrijven adviseren die verdienen aan de drukte. Denk aan rederij P. Kooij en andere attracties. Namens de Stichting Welkom Amsterdam zette Frankfur­ther een netwerk van medewerkers op dat jaarlijks duizenden touringcars helpt met halteren, om toeristen zo snel mogelijk de stad in en uit te krijgen.

"Vergeet niet dat vijf jaar geleden een bus rustig anderhalf uur op het Damrak wachtte tot de groep Chinezen in kwestie klaar was met de boottocht. In de toekomst hoeft die bus helemaal niet meer het centrum in, maar gaan de toeristen aan boord in transferhavens."

Bondgenoten
Volgens Frankfurther is het allang tot zijn opdrachtgevers doorgedrongen dat het succes van de stad op de lange termijn gevaar loopt als er nu niets gebeurt. Ondernemers zijn volgens hem niet de aanstichters, maar bondgenoten in de strijd tegen drukte en overlast.

"Iedereen maakt zich boos over marktleider Tours & Tickets. Maar hun hop-on-hop-offbussen rijden al lang om de binnenstad heen, vanwege die drukte. Daar verplicht niemand hen toe, het is openbare weg. Ze doen het om het leuk te houden."

Soms klinkt er kritiek als Frankfurther met voorstellen komt op het snijvlak van politiek en bedrijfsleven. Zo oefende hij invloed uit op het autovrij maken van de Munt, via D66 in stadsdeel Centrum.

Transparant
Met succes, want het Singel werd deels autovrij tegen de wil van het stadsbestuur in. Ook adviseerde hij ooit rederij Kooij en het stadsdeel tegelijkertijd. Het stadsdeel beëindigde daarop de samenwerking. Onzin, vindt hij. "Als mensen zeggen dat ik twee petten heb, ben ik beledigd. Ik heb wel dertig petten, maar ben altijd transparant over wiens belang ik dien."

Het aantal toeristen zal in 2030 zijn verdubbeld. Daarom wil de oud-huisarts serieus ruimte maken in de binnenstad. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Stop met de bierfiets, ook buiten de binnenstad. Stop met de fietstaxi's, waarvoor ik zelf ooit de eerste vergunning heb uitgegeven. En zet fietsen binnen."

En dan pleit Frankfurther voor minder vluchten op Schiphol. "Dat heeft consequenties voor ons eigen vlieggedrag, want je kunt niet verwachten dat anderen stoppen met vliegen als je zelf gewoon doorgaat. En beperk het aantal zee- en riviercruises. We moeten welvaart inleveren als we het leefbaar willen houden."

Guido Frankfurther, 54
Geboren in Amsterdam-Zuid, opgegroeid in Sloten

1997-2002 huisarts
1999-2002 raadslid D66
2002-2006 bestuurder stadsdeel Centrum
2007-heden zelfstandig adviseur

Dit is het zesde en laatste deel van een serie over maatregelen tegen de drukte. Lees ook de eerdere afleveringen:

Deel 1: 'Stop met klagen over toerisme. Vroeger is voorbij'
Deel 2: Massapsycholoog: overlast toerisme is overschat probleem
Deel 3: 'Bouw nieuwe iconische panden om centrum te ontlasten'
Deel 4: 'Ondergronds bouwen maakt de stad leefbaar'
Deel 5: Met mobiele data zien of de stemming omslaat

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden